Vera in Zuid-Afrika

Bunratty castle and folk park & Banket

Vanochten op tijd vertrokken naar de toerist information om kaarten te gaan halen voor het banket, deze wordt namelijk elke dag gehouden op het Kasteel. En het leek ons erg leuk om dat eens mee te maken. Van te voren hadden we eerst de man gebeld van het guesthouse, waar we de avond door zouden brengen. Om te vragen of het een probleem was als we pas tegen 11 uur aan zouden komen, na veel wikken en wegen. Zouden we eerst naar het guesthouse gaan en vervolgens naar het kasteel.

Eenmaal bij de toerist information aangekomen, vroegen we naar de kaarten voor het banket. Bleken ze uitverkocht te zijn. Hebben wij weer es pech. Nou ja, dan alleen naar het kasteel en het folkpark. Eenmaal op het station hebben we de man van het guesthouse maar weer terug gebeld, dat we er pas tegen een uur of 6 zouden zijn. En sorry, voor de overlast.

Een uurtje later waren we bij het kasteel. Het zag er van buitenaf klein uit, maar dat viel toch nog erg mee. Het was een mooi kasteel, met nog allerlei schilderen, snuiterijen, tafels, stoelen en dergelijke. Erg leuk om te zien en rond te lopen. Alleen die trappen blijven me toch raar. Allerlei verschillende hoogtes. Heel vreemd.

Hierna zijn we door het folkpark gaan wandelen. Dit was erg mooi om te zien. Het waren allerlei huisje uit heel Ierland van ongeveer een eeuw geleden. Sommige zagen er chic uit, maar je zag er ook veel huisjes staan van farmers en andere arme lieden. Maar het was erg goed nagemaakt. Ze hadden ook een heel dorp staan met allerlei winkels. Onder andere een fotograaf, een snoepwinkeltje, een dokter, een pub, enz.

We hadden lekker weer en hebben er een lange dag van gemaakt. Hierna zijn we toch gaan informeren of er toevallig nog kaarten waren voor de Ierse avond of voor het banket. We hadden ook nog over een andere soort avond gelezen, dus es informeren of er ergens nog plaats is. Dit op aanraden van een medewerker. Ze zei, je moet gewoon doen alsof je dom bent.

Dus dat deden we en het ging ons goed af. Want ze hadden nog kaarten voor het banket. Joepie. Dus de man van het guesthouse maar weer terug gebeld. Of het erg was al we er pas tegen 9 uur waren. Dit banket was namelijk al om half 6 ipv om 8 uur. Dit vond hij niet erg. Dus we konden naar het banket. Snel de kaarten gehaald en daarna hebben we lekker een halfuurtje in de zon gelegen voordat het banket begon.

Het banket was echt een ervaring. Erg leuk om te zien. Het was in een Middeleeuwse stijl en alle medewerkers hadden ook lange jurken aan en de mannen hadden aparte pakjes aan.

We werden verwelkomt boven in het kasteel met een glaasje meat en met muziek (harp en viool). Toen iedereen binnen was werd er een verhaaltje over het kasteel gehouden en daarna konden we naar beneden. Waar we naar onze tafel werden begeleid en een 4 ganegn diner kregen. Er lag alleen een mes, dus het was met je handen eten. Ook de soep. Maar er was brood bij dus dat ging prima.

Tussen elk gerecht door werd er een lied gezongen of iets verteld. Er was ook een koning benoemd en hij moest alles voorproeven voordat wij het op ons bord kregen.

Tijdens het diner zaten we langs 4 mensen uit Amerika, waar we veel mee hebben zitten kletsen. Ze vonden het erg apart dat er een Duits en Nederlands meisje samen op pad waren. Want de Nederlandsers konden toch niet overweg met de Duitsers. Mijn antwoord was dat het prima werkte en dat ik niks tegen andere mensen uit andere landen heb, ook niet tegen mensen uit Duitsland.

Op het eind zongen ze nog een aantal liederen en daarna konden we naar de kelder voor een kopje thee of koffie. Hierna was de avond afgelopen. Het was echt geweldig om te zien. Erg toeristisch volgens mijn Duiste partner. Maar heb ik er van genoten.

Hierna op naar het guesthouse, nog even een drankje gedronken in de pub, maar we waren allebei moe en zijn vroeg naar bed gegaan. Morgen is er weer een nieuwe dag. Een dag om naar Killarney te gaan. Hier blijf ik 3 nachten.

Maarten

Hey Hoi :)

Dat klinkt als een weer een hele leuke avond. Heb jij soep met je handen gegeten? dat lijkt me nog knap lastig :)

Weer een drankje gedronken in de pub? Moet ik hier onder de bar in de keuken al een 50 liter vat Bailey's laten installeren of kun je nog zonder ;)

Groeten (ook aan pinkie)

Lia

Wow aanzitten aan een echt banket, lachu!!