Vera in Zuid-Afrika

Terugblik Hanny

Een geweldige tijd in ZA gehad, maar nu al weer enkele dagen terug in Nederland. Na (weer) een enerverende reis: vliegtuig te laat vertrokken uit PE, aansluiting in Joburg gemist, na veel gedoe omgeboekt op directe vlucht naar A’dam, voor het eerst business class gevlogen (zonder bijbetaling!), vrijdag veilig aangekomen, bagage zoek (bleek na 2 dagen in Leeuwarden te zijn beland, want iemand had mijn tas per abuis meegenomen), tas maandag afgeleverd. Poeh poeh! En dan de herinneringen:

Kerstman met nepsneeuw op bloedhete Boardwalk; vervangingskleren en -koffers kopen; afdingen op de markt; Vera en ik als (bijna) enige blanken in een stad vol zwarte mensen; blauwe zee en lucht; “How are you?”; veelkleurige ronde Xhosa hutten met golfplaten of rieten daken; Vera die wel links schakelen kan; warm, maar veel regen (tja, regenseizoen); mensen die langs de weg liften, lopen of op taxibusjes wachten; Vuvu (even oud als Vera, zonder vriend maar met kind), die in een nieuwer deel (de “flats”) van Walmer township woont en heimwee heeft naar de ”shacks” in het oude deel (de “location”) omdat het daar gezelliger was; duizenden sterren tijdens een nachtelijke game drive; dirt en gravel roads met ongelooflijk veel potholes; overal kraampjes (zelfs voor winkels) met verkopers die op je afvliegen als je maar even naar hun producten kijkt; geen lichte kleren dragen i.v.m. alle stof en modder; liggende dieren op straat; fotograferen met Maartens camera; indrukwekkend Mandela museum; 1 buitenkraan voor honderden mensen; lachende kinderen met snoezige snoetjes en vrouwen (zelfs met een slapende baby) die graag op de foto willen; illegaal electriciteit aftappen van familieleden met stroom; Prof (onze townshipgids) die vertelt dat 50% van de mensen daar werkloos is, zelf niet uit het township weg wil, tevreden is dat de regering er nieuwe huizen bouwt, maar baalt van de corruptie; Mandela, die daarentegen maar 1 termijn wilde aanblijven en dus niet aan het pluche plakte; Afrikaans gesproken film met Engelse ondertiteling; eerbied voor ouderen; westers/blank individualisme versus zwart collectivisme; het geluid van krekels; uit de modder getrokken worden door een 4x4; een berg in de mist; bijzondere B&B’s; het Aids-teken; gratis condooms met gebruiksaanwijzing; bonnencontrole bij uitgang winkel; grote zakken rijst en maismeel in een groezelige Spar in de Transkei; schone, luxe Spar in PE; altijd autodeuren op slot doen; spierpijn van harde, brede olifantenrug; Lauren: veel hersenletsel door misbruik, mishandeling, kwakzalverij, geloof dat afwijking vloek is; jacht op iPod snoertje en warthog beeldje; maiskolven koken/verkopen langs de weg; tig keer langs verkopers van houten vissen rijden en er geen kopen; man die trots gevangen vis toont; ongeïnteresseerde (politie)beambten; “maid” die op Nieuwjaarsdag voor geld wel “wil” komen werken; moderne werkgevers die in township op de koffie komen; blanke Afrikaanse die zich niet kan voorstellen dat Nederland zo klein is en geen townships heeft; springende springbokken; man met 90 restaurants; wind in PE die glazen omblaast; spinnende cheetahs; Duitser die voor Lufthansa met 85 landen over arbeidsvoorwaarden onderhandelt en praktisch in vliegtuigen woont; op strand te dure schelpenketting gekocht en “gratis” foto mogen maken van verkoopsters; vrouwen met vracht op het hoofd; tuinman die 2 dagen lang op zijn knieën paardenbloemen uitsteekt; flip-flops aan; weinig groenten en fruit; “Ik ben uw kelner voor vanavond en ik heet ...”; waardeloos kleingeld; tranen bij afscheid Vera; vreugde bij weerzien Kees.

Een bijzondere reis, een fascinerend land, een fantastische ervaring. Dit smaakt naar meer. En nu weer wennen aan het leven in ons koude kikkerland ... met Vera straks weer veilig thuis. Gelukkig!

albert

Leuk dit zo verkort te lezen, nadat we je zondag al gezien hadden en de sfeer geproefd hadden.