Vera in Zuid-Afrika

Sligo

Vanochtend ben ik met de bus aangekomen in Sligo. Dit keer was het maar een uurtje in de bus, dus dat ging snel voorbij. Natuurlijk trokken er weer prachtige landschappen aan het raam voorbij. Heerlijk is het.

Sligo is een groter stadje als Donegal (zo schrijf je het Kees

Wink
, al heb ik t op verschillende manieren geschreven) maar wel een gezellig stadje.

Aangekomen bij het hostel kan ik mijn spullen er achter laten, maar moet ik wel om 5 uur terug komen om in te checken. Dit hadden ze gister ook over de telefoon verteld, maar dat is prima. Ben allang blij dat ik mijn spullen kwijt ben.

Dus op naar de toerist information om een kaartje te halen en te vragen wat de hoogte punten in Sligo zijn. Ook hier zijn ze weer erg aardig in de toerist information.

Nadat ik een kaartje heb, gaan we de stad in. Helaas miezert het een beetje, maar dat smelten we niet van. Eerst de kerk in, een mooie kerk, maar niet speciaal. Daarna gaan we op zoek naar iets te eten. Ik kom bij een tentje genaamd Osta, klinkt leuk. En het eten ziet er prima uit. Het is eten is heerlijk, een sandwich met tonijn, sla en mais en een heerlijk kopje thee erbij. Al zijn de kopjes hier kannen thee. En als toetje een brownie, heerlijk versgebakken. Zulke kun je niet in Nederland krijgen. Heerlijk was het.
Dat was lang geleden dat ik een lekker lunch gehad had. Normaal is het zelfmeegenomen brood, ook lekker, maar niet zo lekker.

Daarna richting de Abby van Sligo. Het is inmiddels een reunie, zonder dak. Gelukkig was het weer droog. Ik krijg een beschrijving in het Nederlands en hoef niet te betalen. Erg handig zo'n Heritage kaart, als je naar Ierland gaat en meerdere dingen wil bezichtigen is dat echt een aanrader. Je kunt op veel plaatsen zo naar binnen en het scheelt je een hoop geld.

De Abby van Sligo is erg mooi. Zeer indrukwekkend en leuk om de beschrijving erbij te lezen. Staat hier en daar een foutje in. Op een gegeven moment ligt er een grafsteen in de grond, deze kom je wel meer tegen in een Abby, maar deze heeft een mysterie. Het volgende:

De mysterie van de grafsteen van de Abby van Sligo.
Op de grafsteen van James zijn een aantal details op mysterieuze wijze verdwenen. Zoals zijn geboortedatum en sterftedatum, ook de data van zijn moeder zijn eraf gekrapt. Dit is gedaan door een steenhouder, waarschijnlijk.

De volgende verklaringen zijn mogelijk, maar ze weten niet welke het is:
1: James is verplaatst naar een andere graf waarschijnlijk bij zijn familie. Waarom ligt de steen er dan nog?
2: James en zijn moeder waren een schande voor de familie. Misschien was James geboren uit een buiten echtelijke verhouding. Ook het woord ' Body' op de grafsteen is verkeerd gespeld (' Boby') dit kwam vaker voor, maar wat daar precies de reden voor is weten ze niet.

Dus ... wat zou het zijn...

Ook kwam ik in een van de muren in de Abby een 'Liefdesknoop' tegen. Deze staat voor een band tussen het aardse en de spirituele liefde en wordt gebruikt als wenssteen.

Erg leuk om dit allemaal zo te lezen en ook interessant. Voor al het mysterie van de grafsteen.

Hierna ben ik verder gaan lopen en in de libary en een museum van Yeets geweest. 2 musea trouwens. Erg interessant allemaal en het lezen in engels gaat stukken beter.

Ook heb ik de city hall gezien wat een indrukwekkend gebouw is. En nog een famine memoral.
Dit waren zo'n beetje de hoogtepunten van Sligo. Erg mooie stukken, vooral de libary. Deze zit in een kerk. Apart.

Over een half uurtje kan ik inchecken in het hostel en wat boodschappen gaan doen. En verder zullen we eens zien wat we gaan doen.

p.s.: De foto's volgen, maar mijn kabel ligt in het hostel en hier kan ik helaas niet in. Dus hopelijk morgen. Morgen ga ik trouwens naar een plaatsje in de buurt waar een prachtig strand is om te wandelen en waar ook een berg is die ik wil beklimmen. Volgens mijn lonely planet is hij niet zo moeilijk, dus we zullen zien.

Reacties

Reacties

Hanny

Fijn dat Engels lezen beter gaat. Nu alleen nog je typefouten corrigeren. Haastige spoed is zelden goed en (by the way) Yeats spel je dus zo! Van Kees moet ik niet zo zeuren, maar ach ... ik ben je moeder, nietwaar ....

Maarten Leesteken

Kees? het is toch case?!


En dan zeg jij dat je dochter spelfouten maakt tsssk.....

But in this case the case was right ;-)

Maarten Leesteken

oh enne.. er zit in Eindhoven ook gewoon een sligro hoor, hoef je niet helemaal naar Ierland :-0

Maarten het Vriendje

hahaha lol, Case, leuk gevonden Maarten I, anyway, weer een leuk verhaal om te lezen, ik ben toch erg blij dat je niet bent gesmolten ondanks de miezer regen.

Wel moet je me toch nog uitleggen wat een reunie zonder een dak is (een openlucht reunie misschien?:) )

x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!