Vera in Zuid-Afrika

Bagpipe Championship in Banbridge 2

Maar jullie willen natuurlijk ook weten waarom ...

Het begon met de busreis ernaar toe. Er gezellig met een hele groep die allemaal ernaar toe gingen. Daarna wel een stukje lopen, maar dat is niet erg als je de muziek al van verre hoort. De glimlach op mijn gezicht werd steeds groter en is die dag er niet meer vanaf geweest.

Overal waar je zag, toen we bij het terrein aan waren gekomen, waren mensen met doedelzakken en drums. Fantastisch omdat te zien. Ze stonden overal te oefenen en verderop was de jury waar ze moesten voorspelen.

Wat een ervaring is dat om daar te zijn en zoveel mensen te zien die de doedelzak bespelen. Naar mijn idee speelden bijna alle groepen dezelfde nummers, maar later toen ik in het boekje keek, was dat alles behalve. Ik dacht dat ik een hoop van doedelzakken afwist, maar dat valt nog best tegen.

Ik heb alleen maar schotse doedelzakken gezien. Wat een geluid komt daar uit.

Ook heb ik een doedelzak gekocht, een kleine variant voorop de koelkast. Maar hij maakt nog muziek ook. Niet echt een doedelzak geluid, maar hij is fantastisch.

De finale, waarbij alle bands opkomen en spelen was het mooiste van alles. Een voor een komen ze op en het waren 117 bands, dus dat duurde een tijd. Waarna ze allemaal samen een lied speelden. Enorm om dat te horen. Hierna werden alle prijzen uitgereikt, hoorde je op verschillende plekken gejuig en daarna liepen ze allemaal weer af. Eigenlijk marcheerde ze.

Hierna richting de bus gelopen, maar natuurlijk acher allerlei groepen aan die nog speelde en hun gejuig lieten klinken, omdat ze iets gewonnen hadden. Het einde was fantastisch. Het uur wachten op de bus, ging ook zo voorbij. ALle foto's nog een keertje bekeken en de filpmjes die ik gemaakt heb. Wat een waanzinnige, toffe, prachtige dag!!

Reacties

Reacties

Kees

Hai Veertje,
Wat een mooie verhalen weer en de foto's geven een hele goede indruk. En ik vind de pass trouwens wel erg mooi...daar wil ik wel een keer wandelen.
Weet je waarom er overigens alleen schotse doeldelzakken speelden? Ik vind persoonlijk de Ierse doedelzakken veel mooier....heb je die wel al gezien? En nu op naar Sligo...en wij gaan even uitzoeken wat er daar allemaal te zien is.
Veel plezier en tot kijk

Lisette

Wat lijkt me dat gaaf om te zien.
Ben wel benieuwd naar je mini doelelzak!

Nog heel veel plezier daar!

liefs Lisette

irene

Hoi Vera, ja, geweldig hè, zo'n festival! toen Hans en ik door Schotland fietsten,[een half leven geleden] bezochten we er ook een, in Newcastleton. Er waren wedstrijden in allerlei categorieën: allerlei soorten muziekinstrumenten, maar ook zang, solo en in groepen. De besprekingen door de jury waren openbaar en heel leerzaam. Het allermooist vond ik nog het meetikken op de maat op de houten vloer van het zaaltje door alle toehoorders, echt een bijzondere sfeer.
En 's nachts kamperen op het plaatselijk voetbalveld met alle andere bezoekers en artiesten....geen rustige nachten, dat snap je!
Ik volg je de komende tijd even niet, ga de geuren van Istanbul opsnuiven, maar haal de schade later wel weer in. Groetjes, Irene

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!