Vera in Zuid-Afrika

Vervolg van (London)Derry

Gister ben ik naar het museum voor Free Derry geweest. Dit was erg interessant. Af en toe was het wel moeilijk om te volgen, omdat er nogal ingewikkelde woorden instonden en ik de draad kwijt was. Maar het ging voornamelijk over de Bloody Sunday.

Ook heb ik een rondwandeling gedaan met een meneer. Ook dit was af en toe erg lastig om te volgen. Maar hij heeft een hoop uitgelegt bij een aantal muurschilderingen. Daarna ben ik samen met een andere jongen en meisje van het hostel, naar de andere muurschilderingen gaan kijken. Zowel in het protestantse als in het katholieken deel. Erg mooi om te zien, maar ook wel aangrijpend.

Wat ik in Belfast voelde, dat ik me er minder welkomde voelde. Dat heb ik hier ook, maar dan nog wat sterker. Dit omdat je hier als toerist komt kijken naar alle vervelende en nare dingen die er gebeurt zijn. En er nog steeds gebeuren. Er hangt ook een zware atmosfeer, tenminste naar mijn gevoel.

Ik weet niet of ik Derry een mooie stad kan noemen. Het is een stad met een heftig verleden dat nog steeds doorgaat en wat nog niet zo lang geleden is. Er zijn veel vervallen huizen en niet bijgehouden huizen en complexen. Veel huizen zijn donker, maar andere hebben weer een enorme felle kleur. Het is lastig precies uit te leggen.

Het is zeker een indrukwekkende stad, waar je zeker een keertje heen moet. Ik vind hem mooier als Belfast.

Nadat ik terug was in het hostel en lekker achter mn puzzelboekje zat. Kwamen er nieuwe mensen binnen en die kende ik. Dit was het Nederlandse stel dat ik in het vorige hostel had ontmoet. Het was erg leuk en grappig om hen hier terug te zien.

We zijn samen in een pub wat gaan eten. Voor het eerst heb ik fisch en chips gegeten. Lekker en vooral goedkoop. Daarna gingen zij nog naar de pub waar de traditionele muziek werd gespeeld. En ze vroegen of ik meeging. Eventjes dan.

Alleen werd het eventje toch zo maar ineens 2 uur

Wink

Ik was wel enorm blij dat ik gebleven was, want er was ook een man die de Ierse doelzak bespeelde en tin whistle. Dus mijn avond kon niet meer stuk. Geweldig was het.

Ook werd het liedje over Derry gezongen. Het is erg leuk als je al die liedjes ook kent en mee kunt zingen. Tijdens de muziek heb ik nog een aantal Amerikanen ontmoet. Die Ierland prachtig vonden en hier erg naar hun zin hadden. Wilde natuurlijk vanalles over ons weten en vooral over Holland.

Natuurlijk kom je in de pub ook Ieren tegen. Een aantal jongeren die erg nieuwsgierig naar ons waren, maar wie natuurlijk ook naar hun. Het waren erg gezellig mensen, flink meegekletst en rare foto's meegemaakt. Ik heb er maar 1tje, de rest heeft het Nederlande stel.

Het was een super avond, echt enorm gezellig! Ook erg fijn de ontspanning na de heftige verhalen en beelden.

Reacties

Reacties

Kees

Hai Vera,
Je hebt weer een mooir verhaal geschreven en de spanning tussen " toerist zijn" en de werkelijkheid van de Ieren zelf kan ik me wel voorstellen. DFenk dat je dat vooral in Noord Ierland vaak tegen zult komen. Maar je beschrijft het goed het dubbele gevoel over de mooie tekeningen op de muur en het verhaal dat er achter zit.
En geweldig dat je steeds liedjes hoort die je ook kent.....komt onze goede opvoeding toch nog van pas :) :) Ik neem aan dat ze o.a. " I wish I was back home in Derry" zongen?
Zullen we nu meteen vast afspreken dat we over een paar maanden samen naar de Ierse kroeg in Eindhoven gaan....Want je wordt wel een echte kroegtijger.
En die nederlanders achtervolgen je wel, he....weet je al wie ze heeft in gehuurd om jou in de gaten te houden?
We kijken al weer uit naar je volgende verhalen. Zie dat er nu ook foto's binnenkomen, dus ga daar nu even naar kijken. En meteen Hanny roepen, want die zit beneden lekker een boekje te lezen.
Liefs en tot de volgende keer
Kees

Lisette

Wat een leuke verhalen weer..
Je beschrijft het idd erg goed hoe het er daar aan toe gaat.

Je foto's zijn ook erg leuk om naar de kijken zeg.. geeft meteen een duidelijk beeld bij je verhalen.

Ik wacht snel op je volgende verhalen weer

Groetjes Lisette

Jeanne

Hallo Vera,

Wat is het genieten van jouw verhalen en foto's, net zo divers als het weer vandaag (1e dag van de zomer), blijf ons op de hoogte houden van je avonturen, want dan komen er ook weer leuke reacties.

Groetjes en kus, Jeanne

gratia gunst

Hallo Vera,

Vandaag voor het eerst je reisverhalen gelezen.

In ,één woord gweldig,wat je al gezien en gedaan hebt.

De foto's moet ik nog bekijken.Wat schrijf je goed en leuk

Blijf vanaf vandaag je reisverhalen volgen

Mooie dag morgen en tot mails.

Groetjes Gratia.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!