Vera in Zuid-Afrika

Black taxi's

Wel, ik dacht dat ik al klaar was met typen voor vandaag, maar er komt toch nog een verhaal bij.

Ze kwamen in het hostel vragen wie er mee wilde met de black taxi's. Dit zijn speciale taxi's die rond rijden door de stad, vooral voor toeristen en van alles over de stad vertellen. Al ging de taxi waar ik mee mee ging speciaal naar Noord-Belfast.

Dit is een wijk waar nog veel ruzie is tussen de Protestanten en de Katholieken. Er zijn speciale wijken voor katholieken en natuurlijk ook speciale wijken voor protestanten. In de wijken zijn veel tekeningen/schilderingen op de muur gemaakt over allerleiolitieken gebeurtenissen.

De verhalen die de taxichauffeur erbij vertelde waren zeer indrukwekkend en heftig. Zo worden er af en toe nog steeds mensen doodgeschoten. Een aantal maanden geleden 2 politiemensen die een pizza aan het bestellen waren. Vaak omdat mensen wraak willen nemen, het ergens niet mee eens zijn of om een andere reden.

Op een gegeven moment reden we door een poort. Dit was de scheidslijn tussen de protestantse en katholieken wijk. Er werd verteld dat de poort nog iedere avond tegen zonsondergang dicht gaat omdat er anders mensen worden vermoord. Nu staan er iedere avond jongeren bij de poort en gooien stenen en flessen naar de overkant.

Ik vroeg aan de taxichaffeur of het niet kan veranderen, dat er een soort vrede komt. Dat kan niet zei de taxichaffeur omdat tegen alle kinderen die worden geboren en er oud genoeg voor zijn. De verhalen worden verteld wat er gebeurd is en dat je dus de ander moet haten. Ook al ken je degene niet, hebben ze jouw persoonlijk niks verkeerd gedaan, maar vaak wel een familielid vermoord, toch haat je ze. Daardoor zal er altijd deze strijd blijven bestaan.

Ik heb vele foto's gemaakt van alle tekeningen/schilderingen, deze komen er van de week op. Het was zeer indrukwekkend en angstaanjagend meteen. Je moet dus ook niet 's avonds in deze wijk komen.

Het was trouwens geweldig om in zo'n oude taxi te rijden. Ik vind ze echt fantastisch en zou er zo eentje mee naar huis willen nemen. Maar dat mocht niet

Wink

Over mijn slaapplaats heb ik goed nieuws. Ik ben verhuisd! Naar een kamer met 2 meiden uit Zwitserland. Ik had hun van de week al ontmoet en gekletst. Vandaag kwamen ze tijdens het avondeten aan de zelfde tafel zitten en hebben we veel gepraat, voornamelijk over wat we allemaal gedaan hadden. Zij gaan ook morgen weg. Toen kwam het gesprek op een gegeven moment op snurkende mensen. Aangezien zij ook een man hadden gehad die een nacht flink had gesnurkt en waardoor ze niet konden slapen.
Dus ik mijn verhaal ook verteld en toen zeiden ze dat ze nog 2 plaatsten over hadden. Ik geinformeerd en ik kon er terecht. Heerlijk, zonder snurkende man slapen

Wink

Reacties

Reacties

Chantal

He Vera,
geweldig om je avonturen te lezen. Ge maakt ut allemaal mee. ik liep wat achter, heb net al je verhalen gelezen. Ben gewent dat men 1x in de week een verhaaltje schrijft dus ik schrok een beetje van al je verhalen, het waren er al zoveel.
blijf schrijven want ik volg je op de voet vanaf nu.
groetjes Chantal

Kees

Je hebt vandaag wel een schrijfdag zeg....kan het nauwelijks bijhouden. Maar wel weer mooie verhalen. En je verhaal over de black taxi maakt wel indruk. Dan besef je zeker nog beter wat al de verhalen in de krant over Noord Ierland betekenen. Je zit er nu even midden in.
En wat je lijstje met mannen betreft....Maarten zit nu hier een biertje te drinken (nee, geen Guiness - maar gewoon palm en nog alcoholvrij ook) dus wij vangen hem wel op....Hebben hem gezegd dat hij nog steeds b ovenaan het lijstje staat.
Goed....en nu maar hopen dat die twee vrouwen niet snurken....want wat Eelco er ook van mag zeggen. Er wordt hier in huis flink gesnurkt, maar niet door mij.
Slaap lekker

Heleen

Behoort mijn oudste zoon óók tot de categorie.."hardnekkige snurkers??? "

Groetjes,

Heleen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!