Vera in Zuid-Afrika

Belfast

Vandaag heb ik rond gesjokt door Belfast. Het is een mooie stad maar Dublin blijft toch mooier.

Belfast heeft net hoop oude gebouwen, je bent alleen een lange tijd naar ze op zoek. Ze staan overal tussen allerlei nieuwere gebouwen en ook is het moeilijk om in Belfast de straatnaam borden te zoeken, want die ontbreken vaak.

Wat lijkt is dat ze graag willen dat alles er goed uitziet, maar het vaak maar half lukt. Zo hebben ze bij veel hoogtepunten een bord staan met daarop uitleg, maar het opknappen doen ze vaak niet. Dat is erg jammer.

Je ziet in Belfast veel vervallen delen. Huizen en panden die niet bijgehouden zijn ofleegstaan. In het centrum is er een prachtig overdekt winkelcentrum en zijn ia alles opgeknapt ook is er veel werk besteed aan het gedeelde rondom de City hall, maar een aantal straten hier buiten. Ziet het er dan weer erg vervallen uit. Zonde is dat.

Een hoop heb ik gezien van Belfast, zoals:
Begonnen ben ik om richting het centrum te lopen, alleen dit keer over een andere straat dan de dag ervoor. Mijn hostel ligt ongeveer op 20 minuten afstand lopen van het centrum. Dit lijkt veel maar valt best mee. Er is zoveel te zien onderweg, dat deze minuten zo voorbij zijn.
Wat me enorm opviel toen ik politie tegen kwam, dat ze niemand aanspreken op het door rood lopen. Dit doen namelijk heel veel mensen, ik ook af en toe. Maar toen ik politie zag staan blijf ik netjes wachten, maar een hoop andere mensen liepen toch gewoon door.

Het is mooi om te zien, als je tussen een aantal huizen of kantoren kunt kijken dat heel Belfast omringt is door bergen. Prachtig om te zien.

Als eerste kwam ik langs het prachtige gebouw van De Grand Opera House. Een oud maar zeer mooi opgeknapt gebouw. Zeker de moeite waard. (foto's volgen nog, hopelijk kom ik vandaan een internet cafe tegen)

Hierna volgde het Royal Belfast Academical Institution, St. Anne's Cathedral. Hierbinnen moet je even een kijkje nemen. Het is gewoon mooi om te zien, niet bijzonder.

Wat je heel veel tegen komt zijn taxi's. Maar dan van die oude, die je heel veel in Engeland ziet rijden. Super om te zien zijn die, ooit zou ik die best eentje willen hebben.
Ook zie je hier, net zoals in Engeland dubbeldekkers rijden, knalrood en echt Engels.
Af en toe heb ik t idee alsof ik in Engeland ben in plaats van in Ierland.

Waar je echt heen moet als je naar Belfast gaat is Georges Market. Dit is een overdekte markt, waar vandaag allerlei etenskraampjes staan. Er wordt muziek gemaakt en ondertussen kun je rustig aan een tafeltje wat zitten eten en genieten van wat er allemaal om je heen gebeurt.
Echt de moeite waard.

Uiteindelijk ben ik bij de City Hall uitgekomen, waar ik ook begonnen ben. Hierbij staat ook een mega groot reuzenrad, net zoals je ziet in London. (Na-apers) De City Hall is prachtig om te zien van de buitenkant, binnen ben ik niet geweest.

In een winkeltje, waar ik wat aardbeien kocht, raakte ik aan de praat met een winkelier (ster). Ze vroeg waar ik vandaan kwam en wat ik allemaal al had gedaan en zou doen. Het was erg leuk om met haar te praten en ze was erg aardig. Echt een dorpswinkelier en dat in een stad.

Toch ondanks alles wat ik gezien heb, vond ik Dublin mooier en sprak het me meer aan. Al moet je natuurlijk als je naar Ierland gaat ook een keer naar Belfast gaan.
Belfast is ook kleiner dan Dublin en heeft minder bezienswaardigheden. In een dag had ik Belfast gezien, voor Dublin had ik minimaal 2 dagen nodig en nog niet alles gezien.

Maar al met al was het een goede dag en ben ik blij dat ik Belfast heb gezien.

Reacties

Reacties

Maarten

Hey hey, leuk om te lezen dat je zoveel rond kunt trekken door de stad en omgeving. Hier is het na precies 1 dag goed weer sinds woensdag weer begonnen met regenen :)

Hanny

Fijn dat alles zo lekker loopt, inclusief het Engels. Gisteren was het hier trouwens prachtig weer, dus je vriendje moet niet zeuren. Vandaag helaas knudde - het plenst nu.
Liefs, moeders

Maarten

Play nice......

Heleen

Tjsa het weer.. eeuwige discussie denk ik...Hans en ik zijn bijna met vakantie, dus het blijft dubben wat je allemaal mee moet nemen..

Vera, succes met je reis, en met Maarten komt het allemaal goed, inclusief het weer.....Druk , druk druk, ool met de locale politiek, dus zit wel snor.....
Groetjes,.

Heleen

martine

heej veer, ik blijf je volgen!
Vind het erg leuk om mijn inbox gevuld te hebben met mailtjes van jou; dan staat er dat je weer een nieuw verhaal hebt, dus kijk ik graag wel even op je site om je mooie verhalen te lezen!
fijn dat je zo geniet!
liefs martine

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!