Vera in Zuid-Afrika

Eerste indrukken van Hanny

Zo lang naar deze reis uitgekeken en nu al weer een kleine week in Zuid-Afrika. Ongelooflijk! Sinds ik vertrok is er al zoveel gebeurd, hebben we zoveel gedaan en heb ik zoveel gezien … bijna te veel om op te noemen. Af en toe moet ik mezelf knijpen om te weten dat ik niet droom. Ik in Port Elizabeth … wat een belevenis! Mijn rugzakje op het vliegveld in Johannesburg kwijtraken was geen leuke ervaring (to put it mildly), maar verder geniet ik met volle teugen. Het is heerlijk om Vera na 4 maanden weer te zien, in ‘haar’ huis te verblijven, haar huisgenoten te ontmoeten en door ‘haar’ stad te lopen. Ook was het heel prettig om een paar dagen met haar en Maarten te reizen en om te merken dat zij het nog steeds fijn hebben samen. Inmiddels is hij weer vertrokken en breng ik voor het eerst in lange tijd weer veel tijd met mijn dochter door. Heel speciaal is dat!

Tja, en wat zijn dan zoal mijn eerste indrukken van dit land en de mensen hier? Ik noem er lukraak een aantal. Prachtige natuur, twee werelden naast elkaar: afschuwelijk armzalige townships naast welvarende en met prikkeldraad beveiligde ‘gated communities’, geweldige dieren (olifanten, kudu’s, mestkevers, impala’s, kakkerlakken, giraffen, schildpadden, zebra’s, ‘warthogs’, bokken, struisvogels, buffels, mooi gekleurde vogels enz.), rode aarde, heel dikke en heel dunne mensen (blank en zwart), watertekort in een stad aan zee, mensen die tegen een minimale vergoeding op je auto passen en helpen met inparkeren, snel contact (zelfs in de rij voor de kassa), verkopers op kruispunten, snel wisselende weertypen, onmetelijk veel ruimte, bijzondere namen, heerlijk Engels kunnen spreken, voor mij totaal onbekende planten en vogels, veel kinderen en jongeren, 4 verkeerslichten voor 1 rijrichting, bedelaars (jong en oud), ‘bakkies’, grote palmbomen, kleurrijke en fantasievolle kleding en haarstijlen, bloeiende cactussen, weinig kinderwagens maar wel baby’s in dekens op de rug van hun moeder, heel veel (voornamelijk zwart) bedienend personeel, safari op de rug van een olifant, felle zon (die je niet zo voelt door de wind, maar die je wel razendsnel laat verbranden – auw!), honderden zwarte mensen die braaien in de duinen, ongelooflijk krakkemikkige naast luxueuze auto’s, grote porties vlees, bijzondere B&B’s, stuur rechts maar links schakelen (lastig!), veel verschillende tinten ‘zwart’, bijzondere Afrikaanse uitdrukkingen, biltong, onverstaanbaar Xhosa, overal Nelson Mandela. En nog veel meer.

Een geweldig land, maar ook onbegrijpelijk, verontrustend en verwarrend. En … heel boeiend. Ik ben blij dat ik hier ben en morgen met Vera ga rondreizen. Tot later!

Reacties

Reacties

eelco

klinkt wederom als een geweldige ervaring! Wij zullen kees wel zoet houden de komende dagen (althanks vooral de kinderen) geniet samen en tot over een paar weken weer in Nederland. Vera, is stel voor dat je ons een keer uitnodigt om te komen braajen

nelleke

Dames, wat leuk jullie samen op die olifant te zien. Wat een enorm dier ( gelukkig was ook Maarten er nog bij)
Fijn voor je Hanny, om je dochter weer in je armen te kunnen sluiten .(ik denk dat wel wederzijds is). Ach en met al deze prachtige ervaringen ; die wegen toch dik op tegen een "verloren" rugzak.
Heb het goed samen.
Liefs
Nelleke

Jeanne

Wat een leuke foto's van jullie op/bij de olifanten, wel raar, dat we Maarten met z'n bruine gezicht al hebben gezien en daarna die leuke foto's. Bunny en Careltje waren ons ook dit jaar weer te snel af voor het kerstdiner (grapje).Geniet samen nog van de komende vakantiedagen. Lieve groeten ook van Leo.

carla

Klinkt heel overweldigend en ook super boeiend.
Nog heel heel veel plezier samen. Hoop dat jullie samen genietend het nieuwe jaar in gaan.
dikke knuffel carla

Maarten

Heb zin om terug te gaan.

Lia

He Hanny klinkt als een zeer indrukwekkende ervaring, wow op die olifanten!! en zo charmant gekleed. Nog heel veel fijne dagen daar zo saampjes!! gr. lia

Margriet

Wat een belevenissen en wat kunnen jullie genieten !!
een afsluiting van een bijzonder jaar, vol herinneringen het nieuwe jaar tegemoet.
Veel plezier en nog veel mooie momenten
lieve groet Hans en Margriet

trude en clemens.

Hoi Vera en Hannie.,
Kriebels bij het zien en lezen van zoveel moois; hou 't vast en geniet samen nog optimaal.
Een pracht begin van 2011!; jullie horen gauw wat meer vanuit het Eindhovense.
Groet, Trude en Clemens.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!