Vera in Zuid-Afrika

Olifanten weekendje

Vandaag stond het Addo Elephant Park op het programma. Maarten had nog steeds niet genoeg dieren gezien en voor Hanny was het de eerste keer dat ze dieren zag. Dat was te horen ook. Wauw, dat is mooi! ... Kijk die zebra daar ... Jeetje, wat is die olifant groot ... Kijk nou, het is een hele groep olifanten. Al deze kreten kwamen vanaf de achter/voorbank.

Nu moet ik zeggen dat de groep olifanten die we tegen kwamen ook wel erg indrukkenwekkend waren. We reden door een stuk natuur wat helemaal plat getrapt en kaal gegeten was. Overduidelijk hadden er grote dieren, ofwel olifanten, huis gehouden en uiteindelijk kwamen we dan een groep van 8 olifanten tegen. We hebben een flinke tijd staan kijken en foto's maken. Het blijft fantastisch om deze dieren te zien terwijl ze rustig staan te eten. Hele takken eten ze op.

Onderweg kwamen we ook pumba's, struisvogels, zebra's en heel veel bokken tegen. Helaas waren de leeuwen en luipaarden te goed verstopt. Samen met nog veel meer andere dieren.

Nadat onze ogen moe waren geworden van het rond kijken naar dieren, besloten we om verder te rijden naar onze accomodatie. Deze zou in the middle of nowhere liggen en dat was overduidelijk zo. Het eerste stuk reden we over een snelweg, maar bij de afslag kwamen we meteen op een gravelroad terecht, die voor een flink stuk voort duurde. Uiteindelijk lag onze accomodatie aan deze gravelroad en waren we al een flinke tijd geen andere huizen tegen gekomen.

Het huis waarin we verbleven was een groot, wit huis met balkon. Van buiten zag het er erg oud en slecht onderhouden uit, maar van binnen zag het er prima uit. Het had vele kamers, zoals op de benedenverdieping een eetkamer, game room, relax room, keuken, 1 slaapkamer en op de 1ste verdieping 2 badkamers, 3 slaapkamers, babykamer en nog enkele kamers.

Hanny sliep beneden en Maarten en ik op de 1ste verdieping. We hadden een zeer mooie kamer en hier hielden we het voorlopig wel uit.

De eigenaar had boodschappen voor ons gedaan en zo konden we de braai aan gaan maken. Dat koste nog wel wat moeite, maar uiteindelijk met hulp van de eigenaar branden de braai overheerlijk en een uurtje later konden we gaan eten. Maar eerst moesten er cadeautjes uitgepakt worden, want de kerstvrouw (Vera) was langs gekomen en had allerlei cadeautjes voor Maarten en Hanny bij de kerstboom achter gelaten.

Na deze overheerlijke maaltijd was het tijd om naar bed te gaan en goed bij te slapen, aangezien we morgen olifanten gaan rijden. Waar we allemaal erg nieuwsgierig naar waren.

De volgende ochtend stonden we op tijd op en tijdens het ontbijt begon het ineens te regenen, en flink ook. Maar we hoopte maar dat het over zou waaien. Daarnaast heb ik een nieuwe uitspraak, namelijk was nu valt, kan straks niet meer vallen. Dus Maarten hielp mij hier even fijntjes aan herinneren.

Na een flink uur over een gravelroad gereden te hebben, waren we eindelijk bij het game park waar we moesten zijn. Helaas regende het nog steeds, maar daar waren ze op voorbereid en we kregen allemaal een regenpak aan. Daarnaast ook nog laarzen zodat we droog zouden blijven.

Niet veel later kwamen de 3 olifanten aanlopen waar we de komende uren zoet mee gehouden zouden worden. Samen met Maarten ging ik op een olifant en voor ons zat zijn bestuurder. Ik zelf zat veilig tussen de bestuurder en Maarten in, want toen ik naar beneden keek, vond ik het toch wel erg hoog. Vervolgens gingen ze lopen en bekeken we het game park ineens van een hele andere kant. Je zit ineens enorm hoog en op een hele stevige rug. Wat een ervaring. Zo af en toe voelde we ook even aan de huid van de olifant en die voelt zeer hard, maar blijkbaar voelt de olifant alles, aangezien er haartjes op zitten en daarmee voelt hij alles.

Tijdens deze rit zagen we nog verschillende soorten bokken en giraffen. Erg gaaf :) Vervolgens mochten we weer afstappen en was het tijd om foto's te maken. De olifanten knielden en we mochten op zijn been zitten en foto's maken. Zo ontzettend gaaf.

Daarna was het tijd om met de olifanten naar de voerder plaats te gaan en daar kreeg elke olifant een emmer vol met voer en deze mochten we aan hem geven. Dit kon je op 2 manier doen, namelijk het eten in zijn slurf leggen of in zijn mond gooien. Dan zei je 'Thrunk up' en als hij zijn slurf omhoog had en zijn mond open, kon je het eten op zijn tong leggen of in zijn mond gooien.

Om eerlijk te zijn vond ik het eten geven misschien nog wel het gaafste. Op zo'n moment besef je ineens dat olifanten wel heeel groot zijn en jij heel klein. Daarnaast zijn ze enorm lief en is het erg gaaf om het eten in de slurf te leggen en vervolgens te zien hoe hij zelf het eten in zijn mond doet. Het was een fantastisch ervaring en ik zou het zo nog een keer doen. Daarbij raad ik het iedereen aan om te doen.

Na deze geweldige ervaring stond er nog een overheerlijke kerstlunch op ons te wachten. Als voorgerecht een soepje of salade, als hoofdgerecht 3 verschillende soorten vlees, aardappelen en groenten en als nagerecht ijs met fruit. Voor Hanny hadden ze een apart vegetarisch bord gemaakt. Het was erg goed verzorgt en we hebben allemaal heerlijk gegeten.

Inmiddels was het al aardig op het einde van de middag en besloten we op terug te rijden naar P.E., waar we zouden overnachten. Het is vandaag 1ste kerstdag, maar om eerlijk te zijn heb ik dat gevoel helemaal niet. Dit komt met name doordat er geen sneeuw ligt, het niet koud en donker is. Maar toch hebben we een super fijne kerstdag gehad.

Eenmaal terug in P.E. zijn we uit eten gegaan bij de boardwalk en hebben een heerlijke avond gehad. Meteen moest ik erbij denken dat het de laatste avond van Maarten in Afrika is. Maar gelukkig zie ik hem over 3 weken, want dan ben ik ook weer thuis. Wel raar om te realiseren dat mijn Afrika avontuur bijna voorbij is....

Maarten

Het was echt een heel erg gaaf weekend. Graag had ik een van de olifanten meegenomen naar huis maar deze passen, helaas, niet in the overhead compartment van het vliegtuig.

Heleen

Tsja.. en vanavond komt Maarten helpen de restjes van ons kerstdiner weg te werken,...Time flies !!