Vera in Zuid-Afrika

Sinterklaas in Zuid-Afrika

We verblijven dan wel in Zuid-Afrika maar dat wil nog niet zeggen dat we geen Sinterklaas kunnen vieren, al kennen ze het hier niet. Op stage hebben we geprobeerd om uit te leggen wat Sinterklaas is en ze snappen het wel, maar vergelijken het constant met Santa Claus, terwijl dat toch echt anders is. De enigste oplossing die wij vonden, was om pepernoten te bakken en ze zo te laten proeven dat Sinterklaas toch echt iets anders is. De pepernoten waren een daverend succes en ze vonden ze allemaal op je vingers bij op te eten. Bij het vragen welke kruiden erin zaten, merkte je weer even het verschil tussen beide landen, aangezien ze speculaaskruiden hier niet kennen. Gember bedoel je, neeh, speculaaskruiden. Wat…???

Op dit moment is het Sinterklaas, kerst en december gevoel nog ver te vinden, aangezien het hier warm is, iedereen in korte broeken loopt, er geen regen, sneeuw valt en extreem koud is. Maar toch besloten we om met het gehele huis Sinterklaas te vieren en om iedere 3 cadeautjes voor ongeveer 30 Rand te kopen. Op 5 december in de avond zouden we dan een spelletje doen en zo de cadeautjes verdelen en erom battlen.

Eerst nog even het verhaal van 5 december terwijl het nog licht was. In de ochtend waren we allemaal vrij op tijd opgestaan om nog even naar het marktje te gaan om souvenirs te kopen. Samen met Marjella, Ingrid en Lindy stond ik op de markt en werden we bijna weggeblazen zo hard waaide het. Zo af en toe moest je echt moeite doen om te blijven staan, welkom in P.E. ofwel de windy city.

Na nog enkele prachtige souvenirtjes gekocht te hebben, zijn we vertrokken naar the Blue Waters waar we een heerlijke brownie hebben gegeten. I know, het is zeer slecht voor ons, maar ook wel erg lekker. Na deze overheerlijke brownie zijn we nog even door de boardwalk gelopen en daarna snel huiswaarts gegaan.

In de middag hebben we mijn kamer klaar gemaakt voor de Sinterklaasparty. We zouden er in de nacht met z’n allen, 7 vrouwen, blijven slapen en dat betekende even berekenen hoe we 3 2- persoonsbedden en 1 eenpersoonsbed kwijt konden. Na flink wat meubels uit mijn kamer gesjouwd te hebben, pasten alle matrassen erin en waren we klaar voor het slaapfeestje.

Anouk en ik gingen chinees halen, aangezien niemand wilde koken en we zin hadden in een luie avond. Het duurde wel even voordat we een chinees hadden gevonden die open was, aangezien de eerste dicht was. Die was maar tot half 4 open op zondag, een beetje een vreemde tijd, maar goed de 2e leek ook gesloten. Maar net toen we daar stonden te overleggen gingen de deuren open en mochten we naar binnen komen. Wat een geluk hadden wij. Dus na een menu besteld te hebben en een tijdje gekletst te hebben, was het eten er en konden we snel op huis aan om het lekker op te eten.

Na de chinees was de afwas heel snel gedaan en waren we al snel klaar voor de Sinterklaasavond. Met enkele had ik in de middag nog pepernoten gebakken en daarnaast hadden vele ouders ons nog voorzien van allerlei lekkernijen. Zo hadden we 2 zakken met schuimpjes, een zak met chocoladepepernoten (al was dat nu 1 grote pepernoot, aangezien de chocolade aan elkaar was gesmolten), taaitaai en amandelspijs. Een heerlijk avondje zou dat wel worden.

Alle cadeautjes lagen in het midden en te wachten tot dat we het spel gingen spelen. We zouden 3 rondes houden, 1tje waarin alle cadeautjes verdeeld zouden worden, eentje waarin alle cadeautjes uitgepakt zouden worden en eentje waarin we konden battlen om de cadeautjes. De eerste ronde duurde niet al te lang en al snel waren alle cadeautjes verdeeld en gingen Ingrid en Lindy wat te drinken voor iedereen halen.

Op eens werd er op het raam geklopt, het lijkt net echt Sinterklaas zoals vroeger. Lotte stond het dichtste bij het raam en sprong een meter de lucht in en trok het gordijn open. Daar schrok ze nog meer van want daar stond Ingrid verkleed als zwarte piet en Lindy verkleed als Sinterklaas. Vervolgens kwamen ze via de deur binnen en hadden een grote doos met cadeautjes bij en het grote boek van sinterklaas. Vervolgens moesten we een voor een bij sinterklaas komen en in eerste instantie moest ik de staf (een dweil) vasthouden. We kwamen ondertussen niet meer bij van het lachen. De dingen die ze zeiden waren fantastisch en niet veel later moest ik ook bij Sinterklaas komen en zwarte piet liep naar een van mijn foto’s en zei is dat niet Maarten. Dat was ook inderdaad zo en vervolgens hadden ze daar een heel verhaal over, dat hij zou komen en natuurlijk kreeg ik ook een cadeautje. Weet je wat het is …? Kun je het al raden?? Ik kreeg een condoom en Maarten, ik ben dus al voorbereid op volgende week. Ik mocht hem alleen wel maar 1x gebruiken, anders zou ik volgend jaar daarover voorlichting krijgen.

Nadat Sinterklaas en Zwarte piet weer vertrokken waren, konden we verder met de 2 en 3e ronde van het spel. Het was erg grappig en zo gezellig J Uiteindelijk had iedereen 3 cadeautjes en ging ik naar huis (al was ik al thuis) met een badeend, oorbellen en een kookboekje over braaien. Het was zo gezellig geweest en nadat we snel opgeruimd hadden is iedereen in bed gekropen om nog een flinke tijd te kletsen en lol te maken.

Het Sinterklaasgevoel was toch wel gekomen, maar het was een fantastische, gezellig en amuserende avond. Helaas heeft niemand heel goed geslapen die nacht, met name omdat het enorm hard regende en uiteindelijk viel ik tegen een uur of 3 wel weer in slaap, maar de wekker ging wel weer om half 8 aangezien we gewoon naar stage moesten. Maar gelukkig hebben we een kantoordag, dus dat komt wel goed.

Baye dankie Sinterklaas voor de gezellige avond en de leuke cadeau’s!!

Kees

Toch nog sinterklaas gevierd dus. Klinkt erg gezellig en met zo'n supercadeau zal ook Maarten erg blij zijn. Nog even wachten en goed bewaren.
En speculaaskruiden: tja, in nederland koop je die als speculaaskruiden, maar in werkelijkheid is het een mengsel van specerijen (o.a. nootmuskaat, gember, kruidnagel, foelie ), dus het idee van gember was zo gek nog niet. Tja...typische nederlandse kruiden noem je dat?
Geniet maar lekker na

albert slaman

Leuk te lezen, Vera, over jullie Sinterklaas viering.
Wij hebben het hier in het barre Nederland,veel sneeuw, kou en ijzel, gevierd bij Eelco en Floor, met Ria, Maarten, Martine en Mark. Vooral Raaf en in mindere mate Silke waren enthousiast, om niet te zeggen, Hyper. De volgende dag waren zij beiden dan ook uitgeteld, ook omdat ze al grieperig waren. Overigens Eelco ook wel !(en de anderen?)
Ook Oma heeft de Sint op bezoek gehad en een puzzelboekje gekregen.
groetjes, Albert