Vera in Zuid-Afrika

Kennis maken met een Afrikaanse dokter

Helemaal vergeten was ik het feit dat ik vandaag bij de dokter ben geweest. Wel een beetje onder dwang van Hanny, zelf nu ik aan de andere kant van de wereld zit kan ze me nog overhalen om toch iets te doen. Al enkele weken had ik een bult op mijn enkel, net achter de knobbel die daar zit ofwel mijn knobbel was door de bult niet meer te zien. Daarnaast deed mijn voet wel af en toe op die plek zeer, maar het was niet heel storend. Ook had ik onder beide oksels allemaal bultjes. Zelf dacht ik een allergische reactie, alleen waarop was me een raadsel.

Toch ben ik maar, samen met Ingrid even naar de dokter gegaan. In de ochtend had ik gebeld en om 3 uur kon ik terecht. Dus eenmaal binnen kreeg ik een dossier dat ik in moest vullen, met daarop al mijn gegevens. Ook moest ik een werkgever invullen maar die heb ik braaf leeg gelaten aangezien ik hier als toerist verblijf (toeristen visum) en dan moeilijk een werkgever in kan vullen.

Na dit prachtig dossier ingevuld te hebben en ondertussen bedenkt dat dit veel lijkt op een Amerikaanse film, aangezien ze daar ook altijd in ziekenhuizen dit soort dingen in zitten te vullen, liep ik naar de balie toe om het dossier in te leveren. Nu was het wachten op de dokter en die had al snel tijd voor me. Achter de assisitente liep ik de kamer van de dokter binnen en ging, een beetje gespannen, op het puntje van mijn stoel zitten.

Eigenlijk vond ik het toch wel spannend en met name of ik alles wel goed uitgelegd kreeg. Als eerste begon ik over mijn enkel en vervolgens mocht ik op de tafel/bank plaats nemen zodat de dokter er eens goed naar kon kijken.

Doe je iets dat je voorheen niet deed?, vroeg hij. Ja, antwoorden ik, namelijk hard lopen. Dan heb ik het probleem al gevonden zei de dokter. Je hebt je enkel waarschijnlijk een beetje overbelast omdat je nu ineens een activiteit vrij regelmatig doet die je enkel niet meer gewend is. Op de vraag of ik goede schoenen had moest ik helaas nee antwoorden. Dat is niet zo slim he meisje. Nee, dat wist ik zelf ook maar helaas had ik mijn sportschoenen niet mee genomen naar Afrika.

Hij schreef me een pilletje voor die ik 10 dagen moest slikken en daarnaast moest ik maar even rustig aan doen met hardlopen en met name goede schoenen kopen. Dus dat wordt even niet meer hardlopen en maar gewoon de bult laten verdwijnen. In Nederland ga ik er weer hard tegen aan.

Vervolgens heb ik de dokter nog even naar de bulten onder mijn oksel laten kijken en dat waren inderdaad allergie plekken, maar waarvan is nog steeds een raadsel. Ik gebruik niks anders/nieuws dan voorheen. Dus ook hier kreeg ik een pilletje voor, ook 10 stuks maar ik meost deze maar een paar dagen slikken tot dat de jeuk over was en dan moest ik verder maar kijken.

Het viel me wel op dat ze snel voor alles pilletjes voorschrijven. In Nederland moet je er bijna om bedelen voordat je ze krijgt.

Hierna was het tijd om te betalen en de schuld was 250 rand, dat viel me niet tegen. Daarna nog even bij de apotheek langs om de pillen op te halen en de aptoheker wilden van alles over ons weten. Met name of we het naar onze zin hadden in Afrika en daar konden we bevestigend op reageren. Na de pilletjes en de bonnetjes in ontvangst genomen te hebben, zijn we weer snel naar huis gereden.

Wat een ervaring om hier naar de dokter te gaan, maar als je objectief even bekijkt dan is er verder niks anders dan in Nederland. Maar wel leuk om een keer mee te maken en ik was blij dat ik verder niks mankeer :)

Reacties

Reacties

Hanny

Tja, moeders .... (wil is wet) ;-)

Lisette

Je maakt ook van alles mee aan de andere kant van de wereld he.. doe maar es rustig aan dan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!