Vera in Zuid-Afrika

Een bibliotheek voor de Lonwabo school (sponoractie)

Zo, ik zal jullie weer eens op de hoogte brengen van de vorderingen van de sponoractie. Inmiddels zijn we daar in volle gang mee bezig.

Door onze foto- & sponsoractie hebben we in totaal een 1100,- euro opgehaald, omgerekend in randen is dit ongeveer 11.000,- rand. Wat in dit land enorm veel geld is. Ingrid en ik hebben lang gediscussierd wat we met het geld zouden willen doen, wel was vanaf het begin al duidelijk dat dit geld voor de Lonwabo school was en graag wilden we er iets blijvens neerzetten, voor zowel de leerlingen als leerkrachten.

De Lonwabo school is een school voor disabelt kinderen met de aandoening Cerebral Palsy en overige aandoeningen. Alle kinderen komen uit de armste delen van P.E. en de school ziet er dan ook niet al te best uit. Maar alle staffmembers die er werken hebben hun hart op de beste plaats en proberen het beste voor de kinderen te bereiken.

Uiteindelijk kwamen we op het idee om een bibliotheek op te zetten. Deze hebben ze namelijk niet en het tekort aan boeken is erg groot. Naar overleg met Corrie vond ze het een prachtig idee en we moesten direct door naar de directeur. Hij vond het fantastisch wat we voor de school deden en wilde maar al te graag met de kinderen samen gaan lezen. Dat is mooi dachten wij

Laughing

Na brainstormen wat we graag in de bibliotheek wilden hebben en hoe het eruit moest komen te zien kwamen we tot het volgende. Het wordt een kast die op slot kan en die op Corrie's kamer komt te staan, zodat zij er een oogje op kan houden. In de kast komt een map te liggen met daarin een lijst met alle spullen. De bedoeling is dat de leerkrachten aantekenen welke dingen ze meenemen, zodat er geen dingen verloren raken of mee naar huis genomen worden.

In de bibliotheek komen boeken in Engels en Xhosa, daarnaast puzzels, spelletjes zoals memory, cd's met liedjes en verhalen en 2 radio's. Inmiddels heb ik 2 pakketjes van Hanny ontvangen, waar ik enorm blij mee was. 1 pakketjes was voor mij met daarin allerlei eten en het andere pakketjes was voor de kinderen en een groot deel van dit pakketje zal ook in de kast komen te liggen.

Alle spullen voor de bibliotheek hebben we inmiddels binnen en zijn we aan het nummeren. Daarnaast hebben we besloten om volgende week woensdag een openig te houden om de bibliotheek in te wijden. Het idee is dat we alle spullen in de hal van het therapie gebouw uitstallen en dat de klassen een voor een langs komen om te kijken wat we hebben. Zo weten de leraren meteen wat ze kunnen komen halen en de kinderen ook. Daarnaast krijgt iedereen een zakje chips en wat te drinken. Hopelijk wordt het een succes en worden alle spullen veel gebruikt volgend jaar.

We willen iedereen bedanken voor het sponsorgeld!!! Aangezien we er een school met daarop 110 kinderen en 30 staffmembers enorm blij hebben gemaakt en het is geweldig om dat te zien!! Daarom ook namens hen een groot bedankje!!

Hanny

Keigoeie actie!

Lia

Wat een super plan Vera!! Eindelijk weer even tijd om je website te kijken, wat enorm veel belevenissen en prachtige foto's. Ik zag de foto van de vuurtoren van PE en die was voor mij gemaakt vlg mij en super! (jij dacht voor albert) Ik wens je nog een hele goede tijd - zeker met over enkele weken Maarten en Hanny op bezoek TOP groetjes Lia