Vera in Zuid-Afrika

Weekendje at Chintsa

Een weekendje naar het prachtige, zoals ons verteld is, Chintsa dat ligt aan de zee en het strand en waar je allerlei activiteiten kunt doen. Om half 9 moesten we bij het kantoor van Khaya/Martijn zijn waar we eerst wat hebben gedronken voordat we vertrokken. We gingen met 21 mensen, dus dat paste prima in 5 auto's. Het was ruim 4 uur rijden en we zouden onderweg enkele keren stoppen om te plassen, iets te eten te halen en voor de rokers om aan hun behoefte te komen. Onderweg hebben we vele mooie uitzichten gehad en natuurlijk liepen er weer wat apen over de weg. DIt keer waren ze zeer dichtbij dus konden we ze goed zien.

Inderdaad na ruim 4 uur rijden waren we er. We zagen de bordjes met Chintsa al en na nog een kwartier over een gravel road gereden te hebben met veel gehobbel en gebonk waren we bij het backpackers. Dit keer was het een ander backpackers dan ik gewend ben, want het was geen groot huis, maar allemaal kleintjes die verscholen lagen tussen de bomen.

Wij hadden 2 huisjes, waar in de ene 12 mensen konden en in de andere 8. Als je nu goed hebt opgelet dan weet je, net zoals ik, dat er slaapplaatsen waren voor 20 mensen terwijl we met 21 mensen waren. Maar dat was zo opgelost want Joe, een medewerker van Khaya, ging in een tent slapen die verderop stonden.

Ingrid en ik kozen voor het huisje waar je met 8 mensen kon slapen. Dit was het rustigere huisje en dat vond ik wel prima. We sliepen op een zaal met 2 stapelbedden en niet veel later besloten Talhitha en Jeroen om bij ons op de kamer te slapen. Een gezellig groepje.

Het hele weekend mochten we zelf beslissen wat we wilde doen en op zaterdag konden we verschillende activiteiten doen zoals olifanten rijden, paard rijden, mountanin biken en surfen. Na wat overleg gepleegd te hebben, besloten Ingrid en ik om te gaan mountain biken. Het leek me erg gaaf om meer van de omgeving te zien en om weer een keer te fietsen was ook wel eens lekker. Dus bij de receptie hebben we onze namen doorgegeven en nog even 2 andere mensen opgetrommeld, want we moesten met een groep van minimaal 4 mensen zijn. Jeroen en Martijn wilde ook wel graag mee, dus gelukkig ging de tocht door. De volgende dag zouden wen om half 12 vertrekken.

Na onze activiteiten voor morgen vast gelegd te hebben besloten we onze bikini aan te doen en naar het strand te vertrekken. De wandeling naar het strand was nog een hele ondernemening. Want de afgelopen jaren kon je gewoon het terrein van het hostel aflopen en stond je op het strand, maar dat was nu wat veranderd. We moesten nu eerst een meer oversteken voordat we er waren. Dus onze broekspijpen werden omhoog gestroopt en langs de rand van het meer, waar het gelukkig niet zo diep was, en door de duinen lopend kwamen we uiteindelijk aan bij het strand.

Het strand zag er fantastisch uit ... Een mooi wit strand met verder op de zee die flinke golven vertoonde en aan de linkerkant was de rest van het dorpje Chintsa en als je nog verder keek waren bergen die tegen een blauwe zee afstaken. Prachtig om te zien.

Hier wilde ik graag mijn handdoekje neerleggen en genieten van het mooie uitzicht. Dus zo gezegd, zo gedaan en 10 minuten later lagen we heerlijk op het strand. Met mijn boekje opengeslagen wilde ik enkel pagina's gaan lezen, maar het waaide nogal flink dus mijn bladzijdes waaiden constant om en daarnaast kreeg ik alleen maar zand in mijn gezicht. Dus dan maar lekker met mijn hoofd op mijn handdoek liggen en zo genieten van de warme zon.

Tegen een uur of 5 werd het te koud op het strand en vertrokken we terug naar het hostel. Daar zou om 5 uur het volleybal beginnen en dat leek ons wel iets. Dus niet veel later stonden we op het veld ofwel het strand, aangezien het beach volleybal was en waren we de ballen over het net aan het slaan. Er waren wat bijzondere spelregels, maar prima om te doen en we stonden met een stuk of 12 man aan iedere zijde, dus dat ging prima.

Helaas heb ik niet lang gespeeld aangezien ik last kreeg van mijn linkervoet, aan de achterkant. Toen ik ernaar keek zag ik ook dat hij vrij dik was. Normaal heb je aan zijkant van je voet, maar dan wat verder naar achter een bobbel (bot) zitten, maar die was bij mij niet meer te zien doordat mijn enkel opgezwollen was. Dat wordt het niet meer vandaag dus dan maar lekker in het gras zitten en toe kijken.

Later op de avond na een lekker douche genomen te hebben zijn we naar de bar gegaan waar er gebraaid voor ons werd. We kregen een aantal lekkere stukken vlees, brood en daarnaast veel salade.

Na de maaltijd moest er gedanst worden op de muziek van een djeme. Aangezien Martijn jarig was en de meneer die djembe speelde dat opgevangen had moest Martijn in het midden komen dansen en laten zien wat moeder natuur hem had meegegven. Om eerlijk te zijn viel dat best tegen, niet dat ik zo goed kan dansen, maar toch...

Natuurlijk vonden wij dit geweldig en moedigde hem aan om meer te dansen. Hierna waren er nog 2 jongens van onze groep aan de beurt en hun ging het toch een stuk beter af. Na deze prachtige dansen, zijn wij ook even gaan dansen en daarna was het tijd om naar bed te gaan. Slaap lekker!!

De volgende ochtend wilde we wat uitslapen, maar dat lukte niet heel goed. Zelf had ik niet heel goed geslapen omdat ik nogal last had van de vele, waarschijnlijk muggen, bulten die ik heb opgelopen de afgelopen weken. En daarnaast was het erg licht in de kamer, veel lichter dan ik gewend ben in Robinroad. Dus om 8 uur stonden we langs ons bed om te gaan ontbijten.

Na een prima ontbijtje zijn Ingrid en ik naar het zwembad gegaan om daar lekker in de zon te liggen. Eigenlijk widle ik graag een duik in het zwembad nemen, maar daarvoor was het toch iets te koud. Dus was liggen lezen in het zonnetje prima om te doen.

Tegen half 12 stonden we klaar om te vertrekken naar de receptie met onze groep die inmiddels verdubbelt was. Gezellig :) Eenmaal bij de receptie hebben we een half uur zitten wachten en toen was er nog niemand die met ons ging fietsen. Dus na navraag gedaan te hebben bleek de man pas om 1 uur beschikbaar te zijn. HIerop besloten we om terug te gaan naar ons huis om eerst te lunchen en om daarna terug te komen.

Eenmaal terug om 1 uur was de man ook klaar en mochten we in de bus springen, want hij zou ons eerst afzetten op een bepaalde plek vanwaar we terug naar huis zouden fietsen. De weg erheen ging flink omhoog en dat was mooi want dat betekende dat wij flink omlaag mochten fietsen en niet zoveel hoefde te klimmen.

Eenmaal aangekomen bij de eindbestemming kregen we allemaal een fiets toegewezen, een helm en handschoenen zodat we beschermt zouden zijn. Inmiddels stond de zon al hoog aan de hemel en was het een prima temperatuurtje om te fietsen.

In eerste instantie zouden we naar een Xhosa dorpje rijden om daar Mama Tofu te ontmoeten en zij zou ons informatie geven over het Xhosa leven. Na een kwartiertje fietsen waren we in het dorpje en ontmoeten Mama Tofu. Ze was prachtig aangekleed en vertelde veel over het Xhosa leven. Zo hebben ze een hut waar ze ceremonies houden als het stamhoofd een dier heeft gedood. In de hut hing er een speer die alleen de stamhoofd mag gebruiken en aanraken. Daarnaast was er een ruime gemaakt van taken en zonder dak, waar alleen de mannen in mochten komen, waarom was me niet helemaal duidelijk. Daarnaast was het een plek waar 2 families bij elkaar kwamen als hun kinderen gingen trouwen.

Vervolgens mochten we nog in 2 hutjes kijken en deze zagen er redelijk okeej uit. NIet heel armoedig.

Toen moesten we plaats nemen op het gras en zouden de kinderen voor ons dansen en zingen. Dat deden ze en het was erg mooi. Het leek veel op de voorstelling die we toen gehad hebben bij de townshiptour, maar het blijft altijd leuk om te zien. Ook lagen er allemaal sieraden en wilde ze maar al te graag dat we iets zouden kopen. Maar niemand had echt interesse en naar mijn idee voelde het een beetje opgelegd om iets te kopen.

Na deze mooie en interessante uitleg en optreden zijn we weer op de fiets gestapt en aan de definitieve tocht begonnen. De gehele weg ging over een gravel road en dat is prima fietsen met je mountain bike.De weg was erg mooi en liep met name door de natuur, maar we kwamen ook door enkele dorpjes waar kinderen met ons meerende en mensen ons groeten. Je voelt je in alle dorpjes erg gastvrij.

Na ruim 3 uur gefietst te hebben waren we weer terug bij het hostel. Helemaal nat van het zweet en vies van het stof. Maar de tocht was erg gaaf geweest :) Nu vond ik het wel tijd voor een duik in het zwembad, dus na mijn bikini aangetrokken te hebben ben ik het zwembad ingedoken en dat was heerlijk. Na enkele baantjes getrokken te hebben, was het wel weer genoeg geweest en het was ene beetje saai omdat ik alleen in het zwembad lag. Vervolgens heb ik even in de zon gezeten om wat op te drogen en daarna heb ik een lekkere douche gepakt.

's Avonds zouden we in het dorp gaan eten, bij de pizzaria. Maar hiervoor moesten we wel dezelfde weg afleggen als normaal naar het strand, wat betekende dat we door het water moesten. Na lang overleg gepleegd te hebben en gediscussierd te hebben wist ik wat ik aanwilde en besloot ik om een rokje aan te doen met een legging, zodat ik deze omhoog kon stropen. Ik zag wel een beetje op tegen de tocht, maar hij was erg leuk :) Iedereen liep met zijn broek of rok omhoog houdend en zijn schoenen in de hand door het water. Het water was trouwens nog erg warm.

Daarna liepen we over het strand en aangezien de zon al onder was, hadden we een prachtige rode lucht. Fantastisch om zo over het strand te lopen. Daarna was het nog een stukje klimmen en toen waren we bij het restaurant. Na enkele heerlijke stukken pizza gegeten te hebben moesten we de weg weer terug lopen en dit keer was het helemaal donker. Wat een avontuur, maar ook deze keer kwam iedereen heel huids terug aan de overkant en tot onze verbasing was er niemand in het water gevallen.

Na nog even gezeten te hebben en wat gedronken te hebben vond ik het tijd om naar bed te gaan. Want ik was best moe van de hele dag en de fietstocht.

De volgende ochtend was ik weer vroeg wakker maar heb ik nog een tijd met Talitha en Ingrid in bed liggen kletsen. Daarna zijn we opgestaan en zijn we met z'n allen met een boek op de bank gekropen. We konden namelijk pas om half 10 ontbijten. Het ontbijt was overigens erg lekker, er was prima brood en enorm veel fruit. Heerlijk.

Tegen half 12 zouden we aanrijden en de resterende tijd heb ik nog lekker in mijn boekje gelezen. Heerlijk relaxt in het zonnetje en met uitzicht op de zee. Wat een luxe leven hebben we toch af en toe.

Na een tocht van weer 4 uur terug waren we uiteindelijk tegen een uur of 5 thuis en hebben we onze nieuwe huisgenoot ontmoet, genaamd Heidi. Ze komt uit Duitsland, maar studeert op het moment in Nederland. Ze spreekt goed Nederlands, maar wel met een flink Duits accent waar ik even aan moet wennen.

Na een heerlijke douche en schonen kleren aangetrokken te hebben, zijn we uit eten gegaan. Niemand had zin om te koken, dus was uit eten gaan een prima oplossing. Daarna ben ik vroeg mijn bed ingekropen want ik was aardig moe van het weekend en er stond weer een nieuwe stageweek op ons te wachten.

Baye dankie voor het baye leuke weekend!!

Reacties

Reacties

Heleen

Leuke vakantie Vera,

Maarten

Zo te lezen heb je zowel een inspannend als een ontspannend weekend gehad. Dat Xhsosa dorp met de speer waar alleen het stamhoofd aan mag komen klinkt een beetje als de studentenclub van jasper :)

Hoe is het inmiddels met je enkel?

Maarten

Misschien ligt het trouwens aan mijn "sick and twisted mind" maar als ik lees dat iemand moet laten zien wat de natuur hem gegeven heeft zie ik opeens een broek op de enkels liggen. Moest daarom ook wel lachen om je comment dat je enigszins teleurgesteld was :)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!