Vera in Zuid-Afrika

Derde sessie van de Drama workshop

Het was weer tijd om de workshop drama te geven met de groep jongens. Vandaag had ik er weer veel zin in, want ik had leuke activiteiten bedacht en dacht dat deze wel goed aan zouden sluiten bij de kinderen. Dus om half 9 stonden we op de Northern Light School en een kwartiertje later was ik begonnen.

We begonnen vandaag met het uitbeelden van muziekinstrumenten. Eentje beelden een instrument uit en de rest moest raden welk instrument het was. Dat gaf veel gelach teweeg. Met name omdat de kinderen vaak de instrumenten wel kende maar ze vervolgens niet konden noemen, omdat ze de namen er niet van wisten. Zelf was ik ook niet heel goed voorbereid, merkte ik, want ik was vergeten om de engelse namen van de instrumenten op te zoeken. Dus Ingrid en ik riepen steeds de Nederlandse namen. De kinderen probeerde deze dan te herhalen en kwamen zo op deze manier regelmatig op de Engelse naam. Een fantastisch spel om met deze groep te doen.

Vervolgens was het tijd voor een lekker actief spel, namelijk de stoelendans ook wel de Dancing chairs genoemd. Dit spelde kende de kinderen en ze vonden het geweldig om te doen. Na 2x ben ik toch maar gestopt omdat we ook nog andere dingen te doen hadden. Maar we zouden het op het eind nog een keertje doen.

Nu gingen we acteren ofwel echt bezig zijn met drama. Ik schrijf drie woorden op het bord en daar moest een iemand een verhaal mee vertellen. De eerste jongen die graag wilde, vertelde geen verhaal maar ging het meteen uitbeelden. Ook goed dacht ik. Dat had ik alleen niet verwacht want de vorige 2x duurde het een tijdje voordat ze tot acteren en uitbeelden kwamen. Maar laat het maar lekker gebeuren dacht ik.

Hij deed het daarnaast ook erg goed, enorm leuk om te zien hoe groot de fantastie van deze kinderen is. Daarnaast merk je ook dat sommige dingen voor jou heel normaal zijn maar voor hun niet. Zoals instrumenten bedenken. Wij kennen er enorm veel maar je merkt dat zij er maar een beperkt aantal kennen.

Nadat ik diverse woorden op het bord had geschreven, veranderde ik de activiteit, aangezien de kinderen vandaag erg goed bezig waren met acteren en improviseren. Ik verdeelde de groep in paren en met name de vrienden niet bij elkaar. Ze moesten nu per paar zelf 3 woorden verzinnen en met deze woorden een stuk bedenken. Eens kijken hoe dat ging.

De ene na de andere groep was aan de beurt en ze waren allemaal even goed en prachtig om te zien. De ene had diverse woorden rondom het strand bedacht, de andere rondom voetbal, rondom een supermarkt, etc. De rest van de groep moest tijdens het uitbeelden raden welke woorden ze hadden bedacht. Heerlijk om ze zo bezig te zien.

Na deze uitbeeld sessie, was het tijd voor de laatste activiteit genaamd in de knoop zitten. Een van de kinderen moest naar de gang. De rest van de groep staat in een kring, doet de ogen dicht en pakt elkaars handen vast. Vervolgens komt de jongen van de gang weer terug en moet proberen de rest uit de knoop te halen. Hiervoor moesten ze ook over elkaar heen klimmen.

Soms merkte ik wel dat de uitleg lastig is om te geven, want je praat in het engels wat voor mij maar ook voor de jongens niet hun eerst taal is. De jongens spreken Afrikaans. Daarnaast luisteren ze niet altijd zo goed meer na de eerste zin. Dan beginnen ze meteen. Bij dit spel ging het pas voor de 2e keer goed. Maar ik merk ook dat dit van de ene kant niet erg is, maar ook dat ik niet goed weet hoe ik het anders moet doen. In sommige spellen doen Ingrid en ik het voor, maar bij dit soort spellen gaat dit niet.

Na deze activiteiten gedaan te hebben was het tijd voor een korte evaluatie en ze vonden alle spellen prachtig en met name het acteren. Dat komt iedere keer naar voren. Ze vinden het prachtig om op deze manier bezig te zijn :) Dit soort activiteiten krijgen ze ook niet op school.

Toen ik vertelde dat ze mochten gaan, werd ik er nog even fijntjes aan herinnerd dat ik had beloofd dat we op het einde de stoelendans nog een keer zouden doen. Dus hup de stoelen werden klaar gezet en na het liedje Waka Waka aangezet te hebben waren we begonnen.

Na de workshop Drama was het de beurt aan Ingrid om de workshop Creatief te geven. Ze wilde vandaag maskers versieren. Ingrid heeft een jongere groep met kinderen en we merkte dat ze in het begin niet zo goed snapte wat de bedoeling was. Ze bleven zitten en we moesten bij bijna alle kinderen gaan vragen hoe ze het masker wilde versieren en wat ze leuk vonden. Na dit gevraagd te hebben gingen ze wel aan de gang. Het is leuk om te zien hoe ze deze maskers versieren en met name hoe ze elkaar na doen. Vele maskers lijken op elkaar.

De kinderen kwamen voordat we begonnen in de pauze al vragen of ze weer mochten komen. Natuurlijk zeiden we en het is leuk om te horen dat de kinderen zo graag willen komen :)

Na deze workshops was het een uur of 12 en tijd om naar kantoor te gaan en snel een boterham te eten, aangezien we om 1 uur een afspraak hadden bij een 24 uurs opvang ofwel een soort verzorgingshuis. We waren hier nog nooit geweest en echt een rondleiding kregen we niet, aangezien de manager geen tijd had. De afspraken worden af en toe maar vreemd gepland.

We zouden hier gaan kijken om eventueel een workshop te komen geven, omdat de kinderen op de scholen straks klaar zijn en we daar niks meer kunnen doen. We hadden enkele workshops meegenomen om te laten zien. Maar hij hoefde ze niet te zien. Een workshop creatief vond hij prima en we beginnen volgende week maandag en we geven 4 sessies. Okeej dat is geregeld dan zie ik jullie volgende week. Hij bedankte ons en was weg. Zeer vreemd hoe dat verliep. Maar nu hebben we er weer wat werk bij :)

Na deze vreemde afspraak zijn we terug naar kantoor gegaan om nog wat te werken. Ook heb ik samen met Lauren mijn beoordelingslijst ingevuld om te kijken waar ik nu sta en waar ik de komende weken nog flink aan kan werken. Aan het einde van mijn stage moet hij weer ingevuld worden maar dan definitief.

We gebruikten de engelse versie, maar ik merkte dat deze soms verschilde van de Nederlandse versie. Voor mezelf had ik namelijk eerst de Nederlandse versie ingevuld en merkte dat ik op sommige punten mezelf veel later inschatten dan Lauren deed, maar dit kwam met name doordat er sommige vaktermen in de engels lijst niet instonden. Maar buiten dat is Lauren zeer tevreden over me en heb ik een 8,5 gekregen. Waar ik zelf van stond te kijken, want dat betekend dat ik mijn stage al gehaald heb. Daarnaast moet ik er wel neerzetten, dat ik aan sommige dingen hier niet kan werken en ik in Nederland nog aan flink veel dingen zal moeten werken. Maar dat komt helemaal goed :) Nu ben ik er tevreden mee en ik weet waar ik nu aan moet gaan werken in Afrika en in Nederland.

Om 4 uur zijn we naar huis gegaan en eenmaal thuis aangekomen hebben we eerst een tijd met Lindy zitten kletsen. Zij is namelijk net terug van een week Kaapstad met haar ouders, zus en vriend dus we moesten even bijkletsen. Hierna was het weer tijd voor ons 2 dagelijkse hard loop rondje. Ook dit keer heb ik hem in een keer gelopen, maar wel met hangen en wurgen, want het was erg zwaar dit keer. Maar we hebben het weer gedaan en na ons rondje uitlopen was het tijd voor een lekkere douche.

We hadden vandaag een drukke dag, aangezien we om half 8 alweer supervisie hadden, dus na snel gegeten te hebben zijn we weer in de auto gesprongen op naar supervisie. Ik merk dat ik erg blij ben dat ik supervisie heb, want ik leer er enorm veel van en het is fijn om situatie te bespreken en er feedback op te krijgen.

Ook deze keer was het erg fijn, daarnaast ook gezelig en zijn we vooral tot de conclusie gekomen dat we geen supervisie in de avond meer moeten hebben aangezien iedereen enorm melig is en niet zo serieus. Dat kost dan zoveel moeite. Dus de volgende keer hebben we later op de middag afgesproken, eens kijken hoe dat gaat.

Na de supervisie zijn we nog lekker de coktailbar in gedoken samen met de vriend en zus van Lindy. Dat was een fijne afsluiting van de dag :) Heerlijk!!

Morgen heb ik een lekker luie dag, aangezien we niet naar Missionvale mogen omdat het Bonfiredag is. Wat inhoud dat er allerlei vuurwerk wordt afgestoken en ze met brandende autobanden gaan rollen. Dus we hebben een heerlijke dag thuis. Lekker uitslapen, wat aan school werken en rustig aan doen.

Reacties

Reacties

Hanny

Geniet van je vrije dag! Die heb je zeker verdiend. Ik krijg steeds meer zin om het daar zelf te komen bekijken. Jammer dat de scholen dan dicht zijn en ik je niet aan het werk kan zien, maar er valt zeker nog genoeg te beleven.

Heleen

Leuk Vera,

Ik houd het kort..mijn respect voor wat je allemaal doet ! :)

Heleen

...over vuur gesproken.. ken je al het SA gebruik " Poi" .. Een soort jongleursact met brandende vuurbollen, repen katoen of id.
Spectaculair om te zien.

De zoon van onze SA vrienden had regelmatig een kunstje voor ons : " Ek gaan poi vir jelle "
Geweldig om te zien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!