Vera in Zuid-Afrika

The Airshow in P.E.

Gister hadden we boodschappen gedaan voor het ontbijt vanochtend, aangezien we vandaag met z'n allen zouden ontbijten, ook Berend zou komen. Vandaag stond de airshow op het programma waar we met z'n allen naar toe zouden gaan. De airshow werd gehouden op het vliegveld van P.E.

Om 10 uur zaten we braaf aan het ontbijt met lekker broodjes, helaas niet zulke lekkere harde broodjes als we in Nederland gewend zijn, maar wel met een eitje, een soort sinasappelsap en hagelslag, dankzij de ouders van Marjella. Na het ontbijt, toen iedereen zijn buikje vol had, zijn we naar het vliegveld gereden. Eenmaal daar konden we makkelijk onze auto parkeren al moesten we daarna nog wel een stuk lopen, maar daar waren we dan bij de airshow.

Gelukkig hadden we al kaartjes en konden we snel naar binnen. Het terrein was niet heel erg groot, maar na wat zoeken hadden we een prima stukje gras waarop we neer plofden. Het zonnetje kwam af en toe achter de wolken vandaan en warmde ons op. Al bleek later toen we thuis waren, dat het zonnetje flink heeft geschenen want iedereen was lekker rood geworden.

De airshow was al even bezig en er ging net weer een vliegtuig de lucht in om allerlei kunsten uit te voeren. Prachtig om dit te zien. Het werd keer op keer mooier en spectaculairder. Enorm gaaf is het om een airshow mee te maken.

Zo af en toe was er even pauze omdat het luchtverkeer gewoon door moest gaan, dus dan kwamen er weer enkele vliegtuigen geland en stegen op. De mensen in de vliegtuigen die landen gekeken hun ogen uit. Want waarom zaten er nu zoveel mensen op de grond? Wat zou er aan de hand zijn? Een van de vliegtuigen reed ook heel langzaam voorbij en de piloten zwaaide naar ons :)

Na flink wat vliegtuigen de lucht in hebben te zien gegaan, kwam er een spectaculaire show van de politie. Ze beelden een achtervolging uit waarin flink wat heen en weer werd geschoten en waarbij ook een politiehelicopter aan te pas moest komen. Erg leuk om te zien, maar ook erg gespeeld. De airshow zelf was een stuk beter dan ik had verwacht, aangezien je in Zuid-Afrika nooit weet wat je te wachten staat.

Na de airshow liepen we op ons gemakje weer terug naar de auto en vertelde Berend trots dat hij 2 nieuwe achterbanden had en ze prima reden. Eenmaal bij de auto aangekomen liep ik naar de linkerkant van de auto om in te stappen en zag dat de achterband slap was. Heel voorzichtig zei ik tegen Berend dat de achterband wat slap was. Iedereen kwam naar mijn kant en Berend merkte nuchter op dat de band slap en kapot was. Mm, dat is vervelend, maar kan gebeuren eens even kijken wat we nu doen.

Berend had zelf geen flauw idee hoe hij een band moest vervangen en wij ook niet. Een fietsband moet nog lukken, maar een autoband is andere koek, aangezien je de auto niet zo snel ondersteboven legt. Dus belde Berend Pieter, een man die hij goed kent. Hij zou wel een oplossing hebben. Pieter zou eraan komen, al duurde dit uiteindelijk nog een half uur.

Aan de andere kant van de weg was er een tankstation dus daar liep Berend heen om om hulp te vragen. In Nederland werkt er alleen iemand achter de kassa bij een tankstation, maar hier is dat niet zo. Hier werken er enorm veel mensen buiten om de te tanken, ramen schoon te maken en daarnaast de olie en water te checken. Dus 3 mannen liepen met Berend mee om naar de autoband te kijken. Ze gingen wat proberen, maar heel snel ging het niet.

Vervolgens kwamen er ook nog enkele parkeerwachters bijstaan om hun commentaar te geven. Uiteindelijk hielpen ze ook mee. Niet veel later kwam Pieter en toen hadden ze de band er als snel af. De mannen van het tankstation namen hem mee om te checken en te kijken of hij echt lek was. Achteraf bleek dat de band niet goed op de velg zat en er daarom lucht uitliep. De mannen van het tankstation hadden de band in het water gelegd en er vervolgens olie op gegooit zodat het lek voorlopig verholpen zou zijn.

Toen moest de band er weer op, maar met hulp van zo'n 10 man is dat een kleine moeite. Zoveel mensen waren er intussen aangekomen om te helpen. Na ruim anderhalf uur konden we weer verder en waren we met een kwartiertje thuis.

Zo maak je nog eens iets mee. Eenmaal thuis gekomen was het al bijna half 6 en na een warme kop thee, zijn we gaan eten. Want in de tijd die we hadden moeten wachten was het gaan miezeren, waaien en was de zon weggekropen, dus het was flink fris geworden. Niemand had zin om boodschappen te doen, dus besloten we om uit eten te gaan. We zijn naar Angelos gereden. Dit is een enorm goedkoop restaurant waar ze prima eten serveren. Na 2 uurtjes was onze maag weer gevuld en waren we maar 70 rand armer.

Thuis hebben we de 2e film aangezet, een dans/vrouwenfilm en Berend bleef vrolijk mee kijken. Maar na een uur gekeken te hebben ging hij toch naar huis. Wij hebben de film afgekeken en zijn daarna ook naar bed gegaan. Een heerlijk nachtje slapen en morgen weer een nieuwe dag.

Opa Pieper

hallo vera, je maakt inderdaad veel mee!!! Maar als ik lees dat een paar intellectuelen olie op een band gooien om een lekkageprobleem op te lossen dan schrik ik daar wel van. Banden en olie zijn grote vijanden van elkaar!! Waarom zit er geen gewone reserveband in die auto !!!???
groetjes + voorzichtig blijven daar !!
Opa P.