Vera in Zuid-Afrika

Time for shopping

Joehoe, vandaag was het weer tijd voor de workshops. Vorige week ben ik op de Northern Light school met de workshop drama begonnen. Het was erg goed bevallen en de kinderen vonden het erg leuk, dus ook deze week had ik er weer veel zin in.

Vanuit thuis zijn we meteen naar de Northern Light gegaan en zoals gewoonlijk was Lauren weer te laat. Maar in tussen waren Ingrid en ik alles al klaar aan het zetten voor de workshop. Ingrid zou vandaag beginnen met de workshop creatief en ik zou doorgaan met de 2e sessie van de workshop drama. Als eerste zou ik beginnen en daarna Ingrid.

Vandaag kreeg ik weer dezelfde groep jongens als vorige week, maar deze keer waren ze een stuk drukker. Ik begon vandaag met de goals (doelen) te bespreken die ik per sessie heb opgesteld. Vorige week had ik als feedback gekregen dat het goed was om de goals te bespreken zodat de kinderen konden kijken of ze er aangewerkt hadden.Dus zo gezegd zo gedaan, als eerste hebben we de goals besproken en vroeg ik of ze nog konden herinneren welke activiteiten we vorige week hadden gedaan en dat konden ze. Met name de woorden uitbeelden vonden ze erg leuk.

Vandaag zouden we beginnen met een woordcirkel. Er werd dan het woord tijd gezegd en de volgende moet een woord zeggen dat hij daarmee associeert. Dus bijvoorbeeld het woord horloge en zo ga je door. Dit vonden ze erg moeilijk en om eerlijk te zijn vond ik het soms erg moeilijk om de woorden goed te verstaan. Niet alle kinderen praten heel duidelijk en bij andere kinderen is de engels niet heel sterk, maar over het algemeen gaat het erg goed.

Bij de 2e activiteit werden ze in groepen verdeeld en kregen ze een kaartje met daarop 3 of 4 woorden en daarmee moesten ze en toneelstukje maken. Het idee van een toneelstukje maken was iets te hoog gegrepen maar uiteindelijk beelden de kinderen de dingen uit en de overige kinderen die toekeken raaden wat ze aan het doen waren. De meeste waren serieus bezig en vonden het erg leuk. Alleen bij een groepje was het te leuk, maar van de andere kant merk ik ook dat ik geen zin heb om heen streng te doen, aangezien de kinderen helemaal niet gewend zijn om dramales te krijgen. Van mij mogen ze wel wat experimenteren en hoeven ze helemaal niet netjes te zitten en constant te luisteren. Laat ze maar lekker uitleven en allerlei dingen doen.

De laatste activiteit van vandaag was dat er 3 kinderen op een rij gingen staan en een bepaalde houding aannamen, vervolgens ging er eentje naar de gang en dan veranderde er bij de rest iets. Daarna kwam degene van de gang weer terug en moest raden wat er veranderd was. Dit vonden de kinderen helemaal geweldig, maar ook dit keer werd het spel anders uitgevoerd dan de bedoeling was. Maar ach, het is ook leuk om te zien wat zij ervan maken. Maar bij de laatste keer ging het helemaal goed volgens de officiele regels.

Vervolgens was het Ingrids beurt om haar workshop te geven. Zij zou met de kinderen gaan schilderen en wel hun droom of wens. Ze kreeg een groep kleinere kinderen dan ik heb, namelijk rond de 7/8 jaar. Na de uitleg mochten de kinderen beginnen en het rare was dat ik van enkele kinderen te horen kreeg dat zij nog nooit geschilderd hadden. Dus dit was een totaal nieuwe ervaring voor ze. Zo vreemd omdat te horen. Maar ze vonden het geweldig om te doen.

Ondertussen heb ik flink wat foto's gemaakt en op het einde hebben we van elk kind een hand een kleur geschilderd en deze op een vel papier afgedrukt. Zo konden ze zien hoe hun hand eruit zag. Vele keken erg verwonderd. Al laatste moest er natuurlijk nog een groepsfoto gemaakt worden en deze moesten ze ook allemaal weer zien. Veel van deze kinderen kennen een fototoestel helemaal niet en vinden het geweldig om zich daarna terug te zien op een klein schermpje.

Na alles opgeruimd te hebben zijn we de auto weer ingesprongen en niet terug naar kantoor gegaan. Maar we zijn gaan shoppen van het sponsorgeld. We hebben een enorme hoeveelheid aan boeken gekocht. Het was erg leuk om allerlei boeken uit te zoeken en daarbij de kassa te komen en hun verwonderde blikken te zien. Zoveel ... jah, echt zoveel boeken. De meiden achter de kassa waren erg aardig en behulpzaam en we kregen nog 30% korting. Ze wilden ook graag weten waar we al deze boeken voor haalden en ze kende de Lonwabo school. Leuk om dat te horen. En toen werd het betalen ... Dat is dan 2400 Rand mevrouw. Oef, dat lijkt veel maar het is ongeveer 260 euro. Maar omdat je hier bij het pinnen alleen maar briefjes van max 100 Rand krijgt, moet je er heel veel aftellen voordat je bij dat bedrag bent.

Uiteindelijk kregen we alles in zakjes mee en op naar de volgende winkel. Daar wilde we nog enkele educational spellen en puzzels bestellen. De vrouw was weer enorm aardig en binnen 2 weken zou alles binnen zijn. Ik ben benieuwd, want nog steeds zit je in Zuid-Afrika en alles kan vertraging oplopen.

Ingrid en ik hadden ook overlegd dat we graag een opening wilde houden om alle spullen over te dragen aan de school en een klein feestje te vieren met de kinderen. Dit doen we op 1 december :) Dat is een week voordat de kinderen vakantie krijgen. Intussen gaan we de spullen die we al hebben wel gebruiken.

Na het shoppen zijn we nog even naar kantoor gegaan om wat dingetjes te regelen en om feedback over onze workshops aan Lauren te vragen. Intussen hadden we beide ook een verslag van Lauren gekregen over ons handelen. Dit had Taco gevraagd en ze had de verslagen ook naar ons gestuurd. In mijn verslag is Lauren enorm enthousiast over me en wil me graag hier houden. We bieden ze enorm veel en zo hoorde we ook dat ze graag zelf workshops op wilde zetten, maar geen idee had hoe ze dat moest doen. Ze leerde op school wel hoe ze gesprekken moest voeren, maar hoe je een workshop op moest zetten wist ze niet. Nu hebben wij er enkele voor haar gemaakt die ze ook zeker gaat gebruiken en hierop kan ze verder bouwen.

Toen was het tijd om naar Jurgen te gaan. Bij hem hebben we ons auto gehuurd en we zouden een andere krijgen, omdat de onze olie verliest en we hebben geen idee waar het heen gaat, maar hij verliest veel olie en dat is vervelend. Dus we moesten de controller inleveren en hebben Mister Brown ervoor terug gekregen. Al is de auto niet echt bruin, maar meer paars. Het is een volkswagen en ik moest wel even wennen om erin te rijden. Want het schakelen is wat anders en met name omdat de achteruit langs de eerste versnelling zit en ik dat niet gewend ben. Dus soms zet ik hem per ongeluk in zijn achteruit. Oeps foutje. Maar naarmate ik meer oefen gaat het steeds beter.

Nu vergeet ik nog iets te vertellen ... In de week toen we met 5 meiden naar Kaapstad zijn gegaan hebben we een verkeersboete opgelopen. Dit kregen we te horen toen we de huur van de auto betaalde. We hebben een boete van 400 Rand opgelopen, omdat we 86 reden op een weg waar maar 60 toegestaan was. Oei... maar in vergelijking met Nederland is het niet veel, maar ach zo maak je nog eens iets mee. Natuurlijk kregen we de boete te zien en helaas we waren het toch echt.

Tegen 5 uur waren we weer thuis en moesten ons toen haasten om op tijd te zijn bij onze volgende afspraak, namelijk een braai. Eerder in de week hadden we een telefoontje gehad van Berend en hij vertelde dat hij een braai zou organiseren en hij vroeg of we ook wilde komen. Na de braai zouden we naar een kroegje gaan wat erg leuk moest zijn.

Dus zo gezegd zo gedaan, tegen half 7 waren we bij Berend en zaten we er aan tafel. Er waren meer Nederlandse mensen, zij deden namelijk vrijwilligerswerk hier. Erg leuk om te horen wat zij allemaal deden en hoe ze het ervaarde. Een flink tijd heb ik met Talitha zitten praten. Zij woont nu in Marshall Road, maar heeft voorheen bij ons gewoont. Nog steeds kan ik het erg goed met haar vinden en ik vind het ook erg jammer dat ik haar weinig zie, wat ik haar ook verteld heb. Nu heeft ze het plan om elke week toch wel een keertje langs te komen of af te spreken zodat we wat langer kunnen kletsen. Helaas had Talitha een wat mindere week gehad, aangezien haar auto gestolen is. Erg vervelend en met name erg prijzig.

Na de braai zijn we naar het kroegje gegaan en dat was erg gezellig. Er werd live gezongen door diverse mensen en na nog flink gekletst te hebben waren we toch wel zo moe dat we naar huis gegaan zijn. Het was een gezellige leerzame maar vermoeidende dag!!

Reacties

Reacties

Leo

Het lukt je dus ook in ZA te hard te rijden. Wordt deze bekeuring ook ingeljst en in de gang gehangen?
Groetjes ook van Jeanne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!