Vera in Zuid-Afrika

Het lijkt wel Nederland .....

Regen .... hoor ik het nu echt goed .... Regen ....??

Vanacht tegen een uur of half 3 werd ik wakker en ineens stond mijn kamer in het licht en een seconde of 20 later donderde het eens flink. Ondertussen hoorde je tik, tik, tik, tik ...... Wat betekende dat het regende. Na nog een keer goed luisterende hoorde ik dat het goot ofwel de regen kwam met bakken uit de hemel. Zo hard heeft het hier nog niet geregend in de tijd dat we hier zijn.

Na een half uurtje viel ik in slaap, maar het was wel even eng. Want regelmatig staat je kamer ineens vol licht en de regen viel flink hard op het dak, met name omdat ik onder een plat dak slaap.
Tegen 6 uur werd ik weer wakker omdat het weer flink donderde en bliksemde. Na nog een uurtje geslapen te hebben werd het tijd om op te staan. Na een lekker warme douche gehad te hebben, liep ik terug naar mijn kamer maar stond ineens met mijn slipper in het water. Dat is nat dacht ik nog. Toen was ik ineens wakker, want hoe kan het dat ik water op de grond in mijn kamer voel. Dus mijn spullen neergelegd en het maar eens grondig gaan bestuderen.

Na deze grondig observatie was ik meteen wakker want een stuk van de gang, mijn kamer en Ingrid's kamer stond onder water. Wat bleek het plafond was aan het lekken. Het was ook geen klein laagje water maar een laagje 3 cm. Later zag ik dat het plafond in mijn kamer ook aan het lekken was. Dus dan maar op zoek naar een aantal emmers en handdoeken. Nadat ik het allemaal een beetje op had gedroogd en de handdoeken zo neergelegd dat de kamers niet onder blijven lopen, ben ik maar gaan ontbijten.

Tegen 8 uur heb ik Martijn gebeld om te vertellen dat het lekte, maar ik was niet de eerste. Want in het andere huis lekte het ook, daarnaast op zijn kantoor en in zijn garage. Dus je kunt wel constateren dat de Zuid-Afrikaanse huizen niet zijn gebouwt op zoveel regen in een keer. Martijn zou komen kijken, maar hij vertelde ook dat hij er nu niks aan kon doen omdat het nog steeds regent. Hopelijk wordt de regen snel minder, want ik wil niet weten hoe het er straks uitziet als ik terugkom van stage.

Eenmaal onderweg naar stage was dat ook een hele ervaring, want putten en goten in de wegen kennen ze niet. Veel water stroomt weg in de aarde en het gras dat langs de wegen groeit, maar waar dat niet kan stroomt het water over de weg.
Wat grappige situaties veroorzaakt, want zo reden we over de weg richting stage en bleek een heel kruispunt onder water te staan. Het water spetterde zo hoog tegen de auto op dat we op een gegeven moment bijna niks meer door de ruit zagen aangezien de ruitenwissers het water niet meer aankonden.

Bij aankomst op stage belde Esra (van Khaya) om te vertellen dat hij in ons huis was en de schade had gezien, maar zo lang het regent kan hij er niks aan doen. Wel heeft hij aan de schoonmaakster, die er vandaag is, gevraagd of ze onze kamers schoon en droog maakt. Als wij weer thuis zijn, moeten we om de paar uur de emmers leeg maken die onder de lekkages staan en hopelijk wordt het snel droog, zodat alles gemaakt kan worden.

Niks beleven in Afrika ... dat kan niet .

Wat een ochtend om wakker te worden ....

Reacties

Reacties

Maarten

Dat is pech hebben. Hoe is het nu met je kamer? moet je inmiddels met de schoolslag naar je bed zwemmen of is het droog gebleven.

Hier is het inmiddels stervenskoud....brrrrrrr......

Carla

Hoi Vera. pff ik kom niet bij gelezen :-) hoe krijg je het voor elkaar om daar volop het afrikaanse leven op te pakken en dan ook nog tijd te maken voor ons, de gulzige lezers.
Indrukwekkend van je en ook wat je meemaakt.
''Geniet'' nog lekker van het hollands weertje. en houd die regen maar daar, dan doen wij het gewoon met sjaals en mutsen.
liefs carla

Kees

Is een waterbed niets voor jou? Blijf je misschien wel drijven. Een mooi verhaal weer, Vera.
Ook het vorige verhaal over de school heb ik met veel pleizier gelezen. En bijzonder dat je met muziek, spel en bewegen de taalbarrierers kunt overbruggen. Zo te zien hebben jullie in ieder geval deze kinderen een leuke middag bezorgd....al weer een druppel.
En wat ik ook uit je verhalen lees is dat het nog een uitdaging is om de docenten opl te leiden en te ondersteunen, want kennelijk weten die ook niet of nauwelijks hoe ze de groep een hele dag bezig kunnen houden. Weet jij hoe leraren/ belgeleiders worden gekozen, opgeleid en begeleid? Of is het vooral: we zijn blij als iemand het doet?
En ik sluit me ook aan bij een eerdere vraag: wat is een spiderweb?
Hoop je gauw weer een keer te spreken

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!