Vera in Zuid-Afrika

Een kerkbezoek

Berend loopt voor 10 maanden stage in Zuid-Afrika en zit in een gastgezin. Hij woont vlakbij ons en we zien hem regelmatig. Met name in de weekenden is hij bij ons. Nu is Berend gelovig en gaat hij elke zondagochtend en avond naar de kerk. Zelf speelt hij ook in de band die daar is.

Nu leek het ons leuk om een keertje mee te gaan, dus na een telefoontje gepleegd te hebben met Berend, waren we van harte welkom om langs te komen. Dus om kwart voor 6 waren we bij de kerk. Het was wel een enorme andere kerk dan je in Nederland gewend bent. Vaak ziet het er namelijk niet als een kerk uit.

Toen we de kerk in kwamen leek het net een concertzaal. Vooraan stond er een podium met allerlei standaarden, microfoons, gitaren, een drumstel en een piano. Verder stonden er in de zaal allerlei stoelen, waar we op plaats namen.

Aan het begin van de mis werden er allerlei liederen gezongen en mensen stonden te dansen. Veel van hun hadden ook hun handen omhoog en waren aan het meezingen. De liederen werden flink ondersteunt met muziek. Soms had ik het idee alsof ik bij een concert was. Na de liederen werden wij welkom geheten en waren ze dankbaar dat wij er waren. Vervolgens werd er gepreekt en werd er een verhaal verteld over de spirit van het geloof. Het meeste kon ik er wel van geloven en de priester vertelde het erg grappig en vol met humor. Na de preek was de mis afgelopen.

Het was een hele ervaring en totaal anders dan de mis waar we vorige keer waren. Zelf vond ik deze mis veel leuker en zou het me meer aantrekken dan de kerken die we in Nederland gewend zijn. Erg gaaf om het een keer mee te maken.

Vervolgens zijn we naar huis gegaan en heb ik nog een tijdje met Berend over het geloof zitten praten. Hij vroeg onder andere waar ik in geloofde en ik vertelde hem dat ik niet ergens in geloof. Maar ook weinig kennis heb gemaakt met het geloof en me er nooit echt geinteresseerd in heb. Hierop zei hij dat het dan eens tijd werd om er toch wat meer over te weten te komen. Het is leuk om met hem te praten en te weten te komen waarin hij gelooft en wat hij denkt.

Reacties

Reacties

Maarten

hmmmm......berend dus.......hmmmmm, pas op he, ik hou je in de gaten :)

Dadelijk ga je nog vrijwillig naar de kerk in NL, dat moeten we niet hebben :)

Heleen

Hoi vera,

Wat een verhalen, ik kan me voorstellen dat je, geconfronteerd met ECHTE problemen met die kinderen, het wel heel heftig vind. Goed dat je bent gaan hardlopen.....overal goed voor !!
je maakt wat mee, zelfs in de kerk....!!

Groetjes,

Heleen en Hans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!