Vera in Zuid-Afrika

Afrikaanse supervisie

Vandaag zouden we voor het eerst supervisie krijgen. Martijn heeft dit in contact met school geregeld en we zouden supervisie krijgen van zijn ex-vrouw. Om eerlijk te zijn waren we daar allemaal erg benieuwd naar, aangezien we Martijn allemaal inmiddels kende en benieuwd waren wie daar bij zou passen.

Het was een enorm aardige vrouw en ze heeft ons in eerste instantie veel verteld over supervisie. Aangezien nog niemand van ons ooit supervisie heeft gehad. Vervolgens vertelde ze enkele dingen over Zuid-Afrika, zoals dat er een flink verschil in Herarchie is, zo sta je als stagiaire helemaal onderaan de ranglijst, al heb je wel een voorsprong als je blank bent. Zo is er ook enorm veel racisme en hebben wij dan soms nog wel een voorsprong omdat we blank zijn, wat natuurlijk erg raar is. Daarnaast denken de Zuid-Afrikanen dat Europeanen alles weten en we alle problemen kunnen oplossen. Helaas kan dat niet ....
Als laatste moesten we ons bewust zijn van het feit dat Europeanen enorm direct zijn en de Zuid-Afrikanen alles behalve. Zo zullen ze nooit nee zeggen, ze zullen nooit direct zeggen dat ze het er niet mee eens zijn of iets anders willen.

Onze supervisor heet Ellen en ze komt zelf oorspronkelijk uit Zuid-Afrika maar is toen ze 10 was naar Nederland verhuist. Vervolgens heeft ze in Nederland gestudeerd en een jaar stage gelopen in Zuid-Afrika, hierop heeft ze ook besloten dat ze ooit hiernaar weer naar terug wilde. Dat is ook zo gelopen want inmiddels woont ze alweer geruime jaren in Zuid-Afrika. Ze heeft veel ervaring en ik vind het een erg fijne vrouw. Met name voel ik me bij haar op mijn gemak, wat zeker van belang is.

We hadden allemaal een brief moeten schrijven om ons voor te stellen en deze moest gaan over ons hele leven. Dus tijdens de supervisie kwam deze naar voren en Ellen had er enkele vragen over. Zo vroeg ze bij mij hoe ik het vond, omdat ik samenwoonde, om mijn vriend zo lang niet te zien. Daarnaast vroeg ze hoe mijn stage was en daarin vertelde ik dat ik al enorm veel geleerd had met name over mezelf. Als laatste wilde ze mijn leerdoelen nog weten en op welke aspecten ze bij mij op moest letten. Helaas kon ik op die laatste vraag even geen antwoord geven, want op dit moment weet ik het even niet ...

's Middags is Ingrid haar eigen kamer gaan inruimen, want Dirk is verhuist naar een andere kamer voor de komende 2 weken. Hierna vertrekt hij terug naar Nederland. Het is wel raar dat Ingrid weg is en vanacht heb ik voor het eerst alleen in de kamer geslapen en dat was wel even wennen. Vaak praten we 's avonds ook nog even voordat we gingen slapen, maar dat gaat nu niet meer. Maar aan de andere kant is het erg fijn om weer een eigen plek te hebben :)
Toen Ingrid al haar spullen had overgehuisd naar haar kamer (die langs de mijne ligt), heb ik mijn kamer even verbouwd. Hij ziet er nu totaal anders uit en ook heb ik meteen al mijn spullen goed opgeruimd, want nu heb ik 2 kasten en dat is erg fijn. Alles heeft nu een vast plekje en hiermee overleef ik het wel de komende maanden.

Reacties

Reacties

Maarten

Wat is supervisie? en hoe is het om je vriendje zo lang niet te zien :) (dont bother to answer)

Kan wel geloven dat het fijn is om weer even je eigen plekje te hebben. Na een paar dagen ben je weer zo gewend dat je niet anders meer zou willen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!