Vera in Zuid-Afrika

In de maneschijn

Vandaag was het weer tijd om naar Merryvale te gaan. We hadden afgesproken met de lerares dat we vandaag koekjes zouden bakken met de kinderen. Dus op zondag hadden we ingrediënten gehaald en we waren er helemaal klaar voor om vandaag koekjes te bakken. In Merryvale hebben ze een enorme keuken, erg gaaf om te zien.

De dag op Merryvale buiten de koekjes bakken was niet erg interessant, aangezien de kinderen veel weg waren waardoor we weinig konden doen. Wat wel erg gaaf was, was de opening die ochtend. Het was blijkbaar het begin van een nieuw semester en iedereen moest zich verzamelen in de grote hal. We namen allemaal plaats op de stoelen die er stonden en de directeur kwam naar voren en ging op het podium staan.

Hij begon een heel verhaal te vertellen over welke soorten zeep je gebruikt om je kleren, je lijf en het huis te poetsen/wassen. In eerste instantie dacht ik waarom is dit leuk voor de kinderen en wat hebben ze eraan. Maar later las hij nog een stuk voor uit de bijbel en was de link gelegd. Want in de bijbel kwam naar voren dat de kinderen goed voor zichzelf moesten zorgen en met name dat ze schoon en fris door het leven zouden gaan.

Vervolgens werden er nog diverse liedjes gezongen, helaas kende ik ze niet en kon ik er ook weinig van maken omdat de kinderen meezongen en ze zongen niet gelijk en formuleerde de woorden ook niet echt goed. Maar het was erg leuk om ze te horen zingen en met name om zo'n openingssessie mee te maken.

Terwijl een aantal kinderen naar een bijeenkomst waren, hebben we met de kinderen die overbleven liedjes gezongen. Van het liedje in de maneschijn waren ze helemaal weg. Met name de bewegingen vonden ze erg leuk dus we moesten het liedje keer op keer zingen. Na de eerste keer deden de kinderen de bewegingen zo goed en zo kwaad als het ging mee. Uiteindelijk hebben we het liedje minimaal 5 keer gezongen.

's Middags waren we nog naar kantoor gegaan om wat dingen door te spreken met Lauren en even aan school te werken. Dit verliep verder allemaal prima.

Aan het einde van de middag zou ik samen met Anouk naar een auto gaan kijken. Anouk verblijft 10 maanden in Zuid-Afrika en wilde daarom graag een auto kopen. Ze had een collega op haar school ontmoet en haar man die verkocht auto's, dus hij zou ons om 4 uur op komen halen. Helaas kunnen ze zich hier in Zuid-Afrika niet zo goed aan de tijd houden en dus kwamen ze om half 7 aan. We zijn met hun meegegaan om naar een paar auto's te gaan kijken en ze zagen er allemaal prima uit. Maar het is wel raar om bij andere mensen in een zeer luxe auto te zitten. Iedereen hier in huis heeft een oude krakkebak, waarvan onze auto nog het beste is. Maar nu zaten we ineens in een auto waarin je de schuine en kapotte wegen helemaal niet merkt, daarnaast remde hij enorm goed en had je veel ruimte. Erg fijn om even in zo'n auto te zitten, maar ook wel raar.

We hebben veel zitten praten met de collega en haar man en zij vertelde ook dat we zeer voorzichtig moesten zijn. Het is erg raar om dat van mensen die in Zuid-Afrika wonen te horen. Ze verzekerde ons dat we altijd de deuren op slot moeten doen en nooit alleen in het donker moeten rijden. Zelf, zo vertelde ze, doet ze ook altijd haar deuren op slot, zeker als ze alleen in zit.
Ze waren enorm aardig en wilde ons graag helpen. Helaas hebben we geen goede auto voor Anouk kunnen vinden omdat ze allemaal wat te prijzig waren.

Hanny

Ja schat, en een gewaarschuwd mens telt voor twee! Hoe ging dat koekjes bakken nou eigenlijk? Daar schrijf je niks over. In de maneschijn ... een klassieker in PE. Zo zie je maar weer: muziek gaat de hele wereld rond.
Kus, Mum

Vera

Het koekjes bakken beviel erg goed. De kinderen waren erg enthousiast en vonden het leuk. Met name het kneden van het deeg vonden ze erg leuk. De koekjes waren ook erg goed gelukt en ze waren heerlijk om op te eten.

Hanny

Good for you!

Maarten

Zijn er ook bewegingen bij in de maneschijn? dat wist ik niet.

Luister maar goed naar de mensen die je vertellen hoe je daar veilig de dag door kan komen :)