Vera in Zuid-Afrika

Struisvogeltje rijden

We rijden door een kleurrijk glooiend landschap met op de achtergrond allerlei bergen!

Dit bedacht ik toen we onderweg waren naar Oudtshoorn. We reden inmiddels over Route 62 die door allerlei bergen leidt. Er was veel te zien en met name vele bergen, waar ik erg gek van ben.

De hele dag hebben we in de auto gezeten, maar voordat we vertrokken kregen we nog een uitgebreid ontbijt. Het ontbijt bestond uit engels ontbijt compleet met bacon, eieren en bonen. Het was heerlijk en we hebben er ook allemaal van genoten. Na vele bedankjes zijn we aangereden en we moesten zeker nog een keertje langs komen. Ze vond het erg leuk dat we waren geweest.

De weg die we naar Oudtshoorn reden slingerde flink door alle bergen en passen. We zijn door een aantal prachtige passen gekomen. Je ziet dan langs je van die enorme bergen met daarop allerlei begroeing. Erg mooi. Daar kan ik zo van genieten. Deze stukken lijken dan enorm op Ierland. Alleen kom je wel eens een aapje op de weg tegen, waar je dan van schrikt en even bij moet sturen. Deze apen zitten gewoon langs de kant van de weg rustig te eten of gewoon te zitten. Soms rennen ze ineens voor je auto door naar de andere kant van de weg.

Eenmaal aangekomen in Oudtshoorn zijn we naar de toeristen informatie gegaan om te informeren of er een hostel in de buurt was. Deze waren er genoeg en heel toevallig kwam de eigenaar van een van de hostels binnen lopen en hij had plek voor 5 meiden zei hij. Dus nadat we de routebschrijving gekregen hadden konden we naar het hostel rijden.Ze hadden daar inderdaad plaats voor 5 meiden en we kregen een eigen kamer. Het zag er prima uit en alle bedden waren lekker groot. Heerlijk om daar een keer in te slapen.

We hadden besloten om 's avonds in het hostel mee te eten. Ze gingen daar namelijk braaien en daar hadden we wel zin in. Maar het was pas 3 uur dus we wilden nog wel wat doen. Oudtshoorn staat bekend om de vele struisvogelboerderijen die er zijn, dus we besloten om er naar eentje toe te gaan.

Niet veel later stonden we op struisvogelboerderij Highgate waar we een rondleiding zouden krijgen. In deze rondleiding zat ook een ritje op een struisvogel. Als eerste werd er verteld wat er met de struisvogel werd gedaan en dat ze van de veren pluimborstels/plumo's maken. Daarnaast hebben ze bakken waarin de eieren warm worden gehouden. De eieren van de struisvogels worden 2 x per dag gekeerd. De tourguide vertelde dat als ze niet gekeerd worden de babytje erin niet kan groeien en als er teveel wordt gedraaid de verschillende delen in het ei met elkaar gemengd worden en dat is ook niet goed.
Daarnaast broeden struisvogel paartjes zelf ook eieren uit en overdag zit het mannetje op de eieren en 's nachts het vrouwtje.

Na dit gezien te hebben en ook kleine struisvogeltjes, gingen we naar de grote struisvogels ofwel de volwassenen. We mochten deze eten gegeven. We moesten maiskorrels op onze hand leggen en deze plat houden en vervolgens kon je ze eten geven. Dat was erg gaaf. Want hun mond is een snavel en ze pikken heel snel maar zacht de korrels van je hand. Erg leuk om te doen.

Vervolgens moesten we in de auto stappen en gingen we naar een ander deel van het terrein van de boerderij. Daar stonden de andere struisvogels. Als eerste gingen we een wei binnen waar een stelletje stond en zij waren de eieren aan het uitbroeden. Struisvogeleieren zijn heel sterk en we mochten omstebeurt op de eieren gaan staan. Dat was een raar gevoel, met name omdat je op eieren staat waar kleine diertjes in zitten. Maar ze zijn allemaal heel gebleven.

Uiteindelijk was het dan toch tijd om op een struisvogel te zitten en te rijden. We gingen met z'n allen een andere wei in en daar stonden een stuk of 20 struisvogels. Eentje stond in een soort houder/hok en de tourguide vertelde verschillende dingen over de struisvogels en liet ook verschillende dingen zien. Zo kunnen struisvogels hun mond enorm ver open doen.

Hierna mochten we allemaal, een voor een, op een struisvogel zitten. Natuurlijk werden er enorm veel foto's gemaakt en was het een gave ervaring om erop te zitten. Vervolgens mochten we er allemaal nog een keertje op, degene die wilde, om op de struisvogel te rijden. Dat was helemaal gaaf. Het zit zo raar maar het ze lopen flink door, want struisvogels kunnen tot 70 km per uur lopen. Het was een geweldige ervaring.

Vervolgens werd er nog een wedstrijdje gedaan door 4 struisvogels en daarna was de tour voorbij. Het was zo gaaf om te zien :)

Hierna zijn we terug gegaan naar het hostel en zijn we bij de braai aangesloten. Alleen was alles al klaar dus we konden aanschuiven en ons bord opscheppen. Het was wel raar want we aten struisvogelvlees. Het is zo vreemd om er 's middags op te zitten en er 's avonds van te eten. Maar eerlijk gezegd was het erg lekker en daarbij kregen we brood, een mega aardapel en salade. Dat was ons overheerlijke avondmaaltijd.

Maarten

Ging die struisvogel ook 70 KmH toen jij erop zat?

heleen

Hoi,

Vo-el struis bief is ook zeer smakelijk om te eten..

Opa Pieper

hallo Vera, vanochtend kreeg ik ineens 11 mails van je binnen. Op zich was het een geruststellende ervaring die me duidelijk maakte dat je je prima vermaakt. Ik was eigenlijk net van plan Maarten te bellen met de vraag of er iets aan de hand zou kunnen zijn zonder hem te willen verontrusten. Zo zie je dat zoiets in het thuisland toch vragen doet rijzen. Veel plezier verder en geniet van de vrije dagen. groetend
Opa P.