Vera in Zuid-Afrika

We zitten met een zucht ... daarboven in de lucht....

Vandaag was het eindelijk de dag om de Tafelberg te gaan beklimmen ... Ik had er enorm veel zin in. Na ons ontbijt gegeten te hebben aan de voet van de tafelberg reden we verder om onze auto te parkeren en ervoor te zorgen dat we konden gaan klimmen.

Eenmaal bij het beginpunt kregen we een kaartje mee met daarop de route (die hebben we achteraf niet gebruikt, omdat het aangegeven stond). Na een foto genomen te hebben van ons allen klaar voor de start zijn we aan de klim begonnen.

Ik merkte wel dat ik er wat meer moeite mee had dan ik had verwacht. Ik denk dat doe ik even, maar dat lukte dus absoluut niet. Vorig jaar in Ierland heb ik ook diverse bergen beklommen, maar dat ging een stuk makkelijker omdat ik toen iedere dag vele kilometers liep en dat heb ik nu natuurlijk al een tijd niet gedaan. De berg was ook erg stijl. Je liep wel constant in bochtjes omhoog, maar deze klommen flink. Maar goed ...

Onderweg hadden we prachtige uitzichten op Kaapstad, de andere bergen (12 apostelen) die achter de tafelberg liggen en de natuur die rondom de Tafelberg ligt. Het was een geweldige ervaring en ik heb er echt van genoten.

Na flink klimmen, af en toe rusten en vele andere mensen tegen gekomen te zijn waren we na 2.5 uur dan eindelijk op de top. Achteraf valt het best mee, maar op het moment zelf viel t wel tegen. Maar ik en de rest waren zo blij dat we boven waren. Dat moest natuurlijk vele malen op de foto.

Eenmaal op de top hadden we een fantastisch uitzicht. We hebben er een tijd alleen maar naar het uitzicht van alle kanten staan kijken. Erg gaaf. Natuurlijk moest iedereen op de foto met het uitzicht op de achtergrond. Daarna hebben we bij het restaurant flink wat drinken ingeslagen, want iedereen had enorme dorst en ondertussen van het uitizicht genietend hebben we onze boterham opgegeten.

We hadden geen van allen zin meer om naar beneden te lopen, dus toen hebben we heel lui de kabelbaan genomen. Eenmaal in de kabelbaan waren we zo weer beneden en we kwamen met z'n allen tot de conclusie dat het veel leuker is om de berg te beklimmen omdat je dan meer van de natuur en het uitzicht geniet dan in de kabelbaan, want je bent zo beneden/boven dat je niet eens kunt genieten van alles wat je ziet. Het ging veel te snel.

Eenmaal beneden zijn we naar de auto gelopen en zijn we aangereden in de richting van Stellenbosch. Daar zouden we overnachten, volgens onze planning. Eenmaal in Stellenbosch beland, het was maar een stukje rijden, zijn we naar de toeristen informatie gegaan om te informeren voor een goedkoop onderkomen. Ze vertelde daar dat er veel dingen al vol zaten omdat er een congres van de universiteit in de stad was. Oei, dachten wij als we nu nog maar plek kunnen krijgen. De hostels zaten al vol vertelde ze, maar ze had nog wel een B&B waar we terecht konden. Deze was zeer goedkoop (150 rand per nacht per persoon). We zijn hier naar toe gereden en de eigenaresse stond al op ons te wachten.

Toen we de auto binnen het hek hadden gezet zijn we naar binnen gegaan en heeft de eigenaresse het huis en onze 2 kamers laten zien. Die zagen er prima uit dus we besloten om te blijven. De volgende ochtend zou ze voor ons een lekker ontbijtje maken met een eitje erbij. Heerlijk dachten wij, een keertje geen chocoladepasta.

We vroegen aan de eigenaresse of ze nog goede plekken wist om wijn te proeven. Die wist ze en ze kwam vervolgens constant met informatie aanzetten. Dat was erg leuk en ze was zo behulpzaam. Uiteindelijk hadden we veel te veel informatie voor deze 2 dagen, maar we konden in ieder geval wijn proeven.

Na een heerlijke douche, waar we wel aan toe waren na het beklimmen van de Tafelberg zagen we pas hoe enorm verbrand we waren. Iedereen had een lekker rood kleurtje en met name alle neuzen waren mooi verkleurd. Hierna werd het tijd om een restaurantje op te zoeken en lekker te eten, want iedereen had zich flink uitgeleefd en honger.
Dus niet veel later zaten we aan ons eten, helaas was het wat koud en niet zo heel lekker. Maar het was te eten en we waren blij toen we allemaal 's avonds in bed lagen.

Maarten

Ben wel benieuwd naar de foto's waar je het de hele tijd over hebt maar die nog niet op je weblog staan :)