Vera in Zuid-Afrika

De laatste paar dagen

Afgelopen weekend ben ik nog iets vergeten te vertellen, namelijk toen wij onderweg naar huis waren werd ik aangehouden door de politie. Ze stonden op de snelweg te controleren en wij moesten stoppen. Dus dat deden we braaf. Vervolgens moest ik, omdat ik reed, mijn rijbewijs laten zien. Hij nam mijn Nederlandse rijbewijs (ik heb ook een internationaal rijbewijs) mee naar de voorkant van de auto. Daar zitten 2 stickers op en hij moest blijkbaar iets controleren, vervolgens kreeg ik mijn rijbewijs terug en mocht ik verder rijden.

Waarop ze precies controleerde weet ik niet, maar ik had gelukkig niks fout gedaan :) Dirk die in de andere auto zat was niet zo snel, terwijl ik al door moest rijden. Zei de agent dat ik maar iets verder door moest rijden en aan de kant van de snelweg op Dirk moest wachten. Dat maakt hier allemaal niks uit.

Zo nu de afgelopen dagen, maandag & dinsdag & woensdag. Ze zijn allemaal rustig verlopen. Maandag ben ik naar de Merryvale school geweest en ben weer de hele dag in de weer geweest met de kinderen daar. Samen met de lerares heb ik afgesproken dat we volgende keer (over 2 weken) een kookactiviteit gaan doen, daarnaast ga ik zelf bekijken wat ik de kinderen individueel nog kan leren. Want iets meer uitdaging mogen de kinderen wel krijgen. Mijn idee is om het alfabet en de cijfers 1 tot en met 20 uit te werken op grotere stukken papier/karton en deze moeten ze dan op noemen in de goede volgorde leggen en diverse andere dingen meedoen.

's Avonds heb ik een tijd met Hanny en Kees aan de telefoon gehangen en dat luchte lekker op. Ik zat een beetje met mezelf in de knoop ten aanzien van de werkwijze en tempo in Zuid-Afrika. Inmiddels is het een stuk beter en kan ik weer volop aan de slag.

Dinsdag zijn we op de Lonwabo school aan de slag gegaan. Voor deze school hebben we de sponsoractie gehouden en ze hebben daar nog heel veel spullen nodig. Alleen de klassen met jongeren kinderen ziet er leuk en gezellig uit. Zij hebben ook wat spullen, maar alleen maar wat boeken, die enorm versleten zij, enkele puzzels, wat speelgoed en dat is het wel zo ongeveer. De hogere klassen hebben zo goed als niks. Er is ook geen aankleding van het lokaal of niks. Nu is ons idee om een soort bibliotheek op te zetten voor de hele school, want om voor elke klas spullen aan te schaffen is wat duur. Maar in deze bibliotheek kunnen de leraren dingen komen halen om te gebruiken en vervolgens weer terug te brengen.

We willen de bibliotheek vullen met allerlei boeken, zowel lees als leerboeken. Daarnaast puzzels en spelletjes voor alle leeftijden. Ook wilen we een cd-speler aanschaffen met vele cd's want die hebben ze hier niet en de kinderen vinden het erg leuk om liedjes te zingen. Wij waren namelijk in de klas bezig en begonnen een liedje te zingen en de kinderen deden vol overtuiging mee, zelfs Nederlandse liedjes. Vervolgens hebben ze voor ons enkele engels liedjes gezongen. Dat is zo leuk en lief om te zien :)

Het geld zal zeker goed besteed worden!!

's Avonds heb ik met Maarten een tijd aan de telefoon gehangen om lekker even bij te kletsen en heb op de hoogte te stellen van alles. Toen we aan het afwas waren kwamen we er achter dat we geen stroom meer hadden, dit was rond 9 uur 's avonds. Dus hup de auto nog maar in en naar the petrol station anders hebben we geen verlichting meer en morgen geen warm water. Het is zo raar dat je hier aan moet denken om dit regelmatig te controleren anders heb je geen licht, warm water en stroom voor overige dingen meer.

Vandaag ofwel woensdag ben ik de hele dag op kantoor geweest. Ik ben hard bezig geweest aan de workshops en heb er inmiddels 2 af. Eentje gaat over How do I look (omdat veel kinderen erg onzeker zijn) en de andere is een kook workshop. Waarin ik veel Nederlandse recepten heb vertaald en uitgewerkt. Eentje daarvan gaan we maandag over 2 weken maken op de Merryvale school.

Vrijdag vertrek ik naar Kaapstad samen met Ingrid, Marjella, Lindy en Anouk. We rijden in 3 dagen tijd, om de garden route goed te kunnen bekijken, naar Kaapstad, zijn daar dan enkele dagen en rijden in enkele dagen weer terug. Want de weg terug moet ook erg mooi zijn. We hopen zaterdag of zondag weer terug te zijn. Maandag moeten we dan weer allemaal aan de slag.

Vanavond ga ik nog wat voorbereiden voor stage en mijn spullen pakken. Gisteren hebben we nog 3 wassen gedraaid, want dat was hard nodig. Nu ga ik naar huis om booschappen te doen, hard te lopen (wat we sinds maandagmiddag doen)en lekker te eten.

Reacties

Reacties

Kees

Nou, dat is toch weer een vol programma. En heel veel goede ideeen: de bibliotheek, de workshops, de CD's . Het zijn misschien allemaal kleine dingen, maar jullie maken daarmee de school mogelijk net wat leuker voor de kinderen en je kunt ze echt een beetje op weg helpen.
Ik ben natuurlijk wel erg benieuwd naar de nederlandse recepten die je gaat uitproberen in de kookworkshop. Over een paar eeuw is er misschien wel een Zuid Afrikaanse variant van boerenkool met worst... De worst komkt dan natuurlijk van de braai
Fijn weer een bericht te lezen. Heel veel plezier in kaapstad en we spreken elkaar vast binnekort wel weer
Liefs uit Dommelen

Albert Slaman

Eindelijk er eens aan toegekomen om je weblog uitgebreid te lezen. Ik was vooral geinterresseerd in wat je daar precies doet en daar kreeg ik in het verslag van vandaag wel enig zicht op. Vanmiddag weer even op ziekenbezoek geweest bij Oma Schilder in het ziekenhuis in Hiversum. Morgenmiddag gaat ze naar De Brug, een tijdelijke opvang in het ziekenhuis, in afwachting van een plek in een verzorgingstehuis in Weesp. "Het komt zoals het komt"zegt ze maar"je kan er toch niets aan doen" Maar ze houdt nog wel alles in de gaten. Daarna ben ik nog even een wandelingetje in het Leersumse Veld gaan maken bij de wilde koeien, want het is vandaag de enigste mooie dag van de week.
groetjes, Albert

lia

He bezig bijtje, wat een acties, wat een plannen, en heerlijk weer even na wat telefoontjes naar huis weer opgepept!! Op naar Kaapstad, geniet! liefs lia

Ankie Rampaart(moeder Floor)

Hoi Vera,
Ik heb net met bewondering jouw weblog gelezen. wat maak je veel mee en wat doe je goede dingen voor die kinderen daar.
Ben erg benieuwd straks naar je foto's.

Stan

Spannende verhalen hoor!
Nu kan ik mijn "gedekte Tafelberg" toch binnenkort tegemoet zien op foto?!
Geniet vooral van je weekje vakantie in de WestKaap.

ine van de rijt van indinet

hallo vera,
via je moeder heb ik deze website gekregen
ik was erg benieuwd naar je verhalen en je indrukken
zo te lezen hoor jen zie je erg veel
wat een rugzak aan ervaringen neem je mee naar nederland
je schrijft makkelijk en je verhalen lezen erg prettig
wat een leuke ideeen hebben jullie voor de activiteiten met de kinderen
veel plezier en ik hoor zeker nog van je,

groeten

Carla Sakko

Ha die Veer!

kWas de naam van je blog kwijt, maar.. teruggevonden! Heb zo es wat in je versalgen en foto;'s gekeken.
Indrukwekkend meid. Wat goed dat je dit doet!!

. Je moet weten, mijn buurman is een ( blanke ) Zuidafrikaan, en is dit voorjaar met mijn buurvrouw meegekomen terug naar Nederland.
Ze is o.a. fysiotherapeut en was er naartoe gegaan voor, hoe zeg ik het, het werken aan sociale projecten. In Durban.
Gisteren haden wij een buurtBBQ en kwamen met hen te spreken over Afrika en de enorme verschillen met Nederland. En hoe verwend wij hier zijn. Buurvrouw was laatst bij een arts die haar verteldedat ze erg lang moest wachten voor ze aan de beurt was. "Hoe lang? " "Nou, wel ANDERHALF uur mevrouw.."
Ze moest schaterlachen.
En vervolgens uitleggen waarom dat dan wel?
"Nou dokter, ik heb ik Afrika soms wel een hele dag in een rij gestaan - en dan moest ik maar hopen dat ik nog aan de beurt kwam voor wat dan ook..."

De ouders van mijn buurman zijn deze zomer hier op vakantie geweest en hebben zich erover verbaasd dat je hier als blanke gewoon over straat kunt, zonder angst voor overvallen of kidnappen, zonder enorme hekken rond je huis...

Ik moest aan al die dingen denken toen ik zoeven jouw verhalen van de laatste dagen las.

De verdwenen autobanden, het kindje met het bloed, de opgebroken wegen....
enzovoort enzovoort enzovoort

Wat doe je een hoop ervaring op die je de rest van je leven mee zult nemen.

Binnenkort zal ik es verder neuzen op je site.

Voor nu: lieve groetjes,hou je taai en ga vooral door met doen wat goed voelt.

Carla S.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!