Vera in Zuid-Afrika

Back in Township Merryvale

Vanochtend heb ik heerlijk uitgeslapen, wat ook wel een keertje nodig was want ik was nogal moe van de hele week. Om 1 uur zouden we vertrekken naar Merryvale om de kinderen weer bezig te houden. Dat was dit keer een hele ervaring.

Er waren in het begin weinig kinderen, dus zijn we met de groep die er was gaan basketballen. Dat konden ze stukken beter dan wij. Op veel gebieden zijn wij, blanken, toch minder goed dan de gekleurde mensen. Maar het was erg leuk om te doen. Vervolgens hebben we ook liedjes gezongen zoals jan huigen in de ton & manenschijn. Hierna kwam het spelletje zakdoekje leggen aan de beurt en dat vonden de kinderen erg leuk.

Op een gegeven moment was een van de kinderen gevallen. Wat er precies gebeurt was weet ik niet maar hij had een bloedneus en ook bloed in zijn mond. Dus ik til hem op, om hem te troosten en te kijken hoe erg het is. Het schoolterrein ken ik nog niet heel goed, dus loop ik naar de directeur om een doekje/tissue te vragen om de neus van het kindje af te doen. Reageert de directeur heel raar door nee, nee te zeggen en een flinke afstand tussen ons te houden. Je mag het kindje niet aanraken als ze bloed hebben en ga er maar snel mee naar de health centre. Geen idee waar dat was, dus dat zeg ik tegen hem en een aantal kinderen kunnen mij wel de weg wijzen.Na een aantal hoeken omgelopen te zijn, kwamen we inderdaad bij een gebouw waar mensen voor zaten. Uiteindelijk na een tijdje gewacht te hebben kwam er iemand de poort open maken en een mevrouw kwam naar buiten die het kindje overnam. Hierna stond ik echt te kijken van wat gaat ze nu met het kindje doen.

Achteraf dacht ik terug en vond ik de reactie van de directeur zo raar en ik stond even met mijn mond vol tanden. Je zegt dit toch niet zomaar. Wat bleek achteraf, waar ik natuurlijk niet aangedacht had, dat de meeste kinderen hier aids hebben, dus als ze bloed hebben je ze niet zonder handschoenen aan mag raken. Dit wist ik natuurlijk maar daar had ik helemaal niet aangedacht. Op zo'n moment handel je en wil je het kindje troosten.

Het blijft raar als ik er achteraf aan denk. Maar goed, hierna zijn we met alle kinderen verder gaan spelen en ze blijven vaak aan je hangen en willen je hand vasthouden. Je merkt dat ze het leuk vinden dat we komen :)

Tegen 4 uur zijn we weer naar huis gegaan en hebben we verdere een rustige middag en avond gehad, want iedereen was nogal moe.

Reacties

Reacties

heleen

Verรกรกรกรกรกรกรก!!

Hiv...je gaat er de eerste 20 jaar niet dood aan, mits je de juiste medicatie voorhanden ( daar vast niet voorradig ) hebt, de ontwikkelingen zijn gigantisch!!

Opletten..handschoenen, altijd en overal!! Doe ik ook m, on mijn nbaan in de moderne ezondheidszoer in west Europa

Een bezorgde moeder

Wat een verhaal weer. Ik begrijp dat je er niet onmiddellijk aan denkt als je een kind wilt helpen, maar kijk in vredesnaam uit. Ik sluit me volledig bij Heleen aan. Je kunt in ZA geen risico's nemen. Ook nu blijkt weer: het is een volkomen andere wereld. So, please take care!
Love, mum

Nog bezorgder vriendje

Pas je alsjeblieft een beetje op, als er mensen bloeden gewoon niet helpen, period!! hoe zielig ook.

Neem aan dat je zelf geen wondjes had maar heb je er over nagedacht of je eennmaal thuis weer een antistoffentest wil doen (altijd gezellig)

Goed.....nu weer naar de vrolijke dingen, veel plezier met de paarden dit weekend.

Maarten

Nog bezorgder vriendje

Lees dat ik net een stomme stijlfout heb gemaakt, weer een antistoffentest....alsof je die dingen elke week doet :)

anway.....tot over een paar maandjes.

Marianne

Ja, ik kan me voorstellen dat je niet meteen bij HIV stil staat. In eerste instantie wil je natuurlijk zo'n kind alleen maar helpen, dat zou je in Nederland ook doen.
Wat heb je alweer een hoop meegemaakt.
Het lijkt me niet makkelijk om op enkele van die scholen rond te lopen en het gebrek aan bijna alles te zien, wat zijn wij dan bevoorrecht.
Petje af voor wat je daar allemaal doet.

Leanne

Meis,

Aarghh, opletten jij!!! Haha, maar ik zal ook even leuk reageren want dat is alweer een tijdje geleden! Jeetje, wat houd jij je blog leuk en goed bij, ik heb nog alle verhalen gelezen. Het lijkt erop dat jullie stage nu ook echt een beetje vorm begint te krijgen, wel fijn natuurlijk, en volgens mij geniet je van iedere dag daar! Mis je je familie en vriendje al een beetje? Ik ben iedere dag dood op als ik thuis kom van mijn stage, maar vind het helemaal geweldig. Ach, jij moet opletten voor aids, en ik moet opletten dat ik geen schaar in mijn oog krijg ;) Zo hebben we dus allemaal wel wat :P

Meis, geniet nog heeeeeeeeeel veeeeel daar, want voor je het weet zit je hier weer in dat saaie Nederland, spreek je snel weer eens op msn!!!! Groetjes en liefs aan Ingrid ook!

xxxxxxxxxxxxx Heel veel liefs Leanne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!