Vera in Zuid-Afrika

Gestolen banden

Vanochtend stond ik mijn glas leeg te drinken en ondertussen een beetje naar buiten te kijken. Opeens zag ik dat bij een van de auto's er 2 banden onderuit waren. Na 3 keer gekeken te hebben, waren de banden er inderdaad onderuit en was het niet een droom. Het was de auto van Lindy en Talitha. In eerste instantie dacht ik wat moet ik hiermee doen, maar besloten om hun toch maar wakker te maken. Ze lagen beide nog te slapen, dus aangeklopt en het minder goede nieuws maar even verteld. Vervolgens keken ze me allebei aan alsof ze een spook zagen.

Ineens waren ze beide heel snel uit bed en gingen ze mee naar de keuken om te kijken of ze er inderdaad onderuit waren en dat was zo. Dus hebben ze de eigenaar van de auto ofwel het verhuurbedrijf gebeld en uitgelegd wat er aan de hand was. Zij zeiden dat ze er zo waren met nieuwe banden en dat was inderdaad ook zo, want Ingrid en ik waren net op stage en toen belde Lindy al op om te zeggen dat de banden er al onder lagen.

Ook vertelde ze dat ze Martijn had gebeld om te vertellen wat er gebeurd was. Martijn vertelde dat hij dit nog nooit had meegemaakt. Wel dat er een ruitje ingetikt werd en een radio gestolen wordt. Maar banden stelen was nieuw voor hem en ook voor ons.

Op stage keek Lauren ons erg verbaasd aan toen we het hele verhaal vertelde. Ze had dit ook nog nooit gehoord en meegemaakt. De dag op stage was erg leuk, want de ochtend hebben we op kantoor doorgebracht met het maken van de workshops.

Om 12 uur hadden we een afspraak op de Lonwabo school (waar we de sponsoractie voor gedaan hebben). De gehele weg kende we al, want de school lag in het township waar we elke vrijdag komen. De school zag er enorm oud en kaal uit. De klassen hadden een gelig kleurtje en in de klassen met jongere kinderen had nog wat aankleding en speelgoed, maar de klassen waar oudere kinderen zaten had helemaal geen aankleding. De kinderen waren enorm lief en ze vonden het helemaal geweldig dat we zouden komen.
We hebben een gesprek gehad met de occupational therapist en zij heeft ons de hele school laten zien. Ook zij vond het erg leuk en fijn dat we kwamen helpen. We gaan een keer per week er naar toe om de kinderen voor te lezen, individueel te begeleiden en de kinderen met problemen te helpen. Deze problemen kunnen betrekking hebben op van alles.

Het lastige, ook op deze school, is dat de kinderen Xhoza spreken en geen engels of afrikaans. Wel kunnen veel kinderen afrikaans en engels verstaan met echt communiceren wordt erg lastig. Dus ben benieuwd hoe dit gaat, maar we gaan het gewoon proberen en ik heb er nu al zin in om te beginnen.

Vervolgens zijn we nog even naar kantoor gegaan en daarna naar huis. Marjella had ons 's middags gesmst met de vraag of we 's avonds mee wilde naar een concert op haar school. Haar school bestond 40 jaar en ze hadden maanden geoefend op een concert en dat was het ook waard. Het zag er prachtig uit. We hebben enorm veel filpmjes gemaakt en deze zal ik een keer online zetten, maar dat wordt wel volgende week.
Alle kinderen waren aan het dansen en veel van hen zongen ook. Dat was erg mooi. Het was enorm leuk in elkaar gezet. We hadden een leuke avond en daarna zijn we heerlijk op tijd, na een telefoontje van ons mam naar bed gegaan.

Jessica

Ik vind het echt leuk dat je zoveel hier schrijft. Veel plezier nog!