Vera in Zuid-Afrika

The Merryvale School

Het is weer maandag en dat betekend stage lopen. Dus om half 8 stonden we langs ons bed en om half 9 zaten we in de auto. We moesten, voordat we naar stage gingen, eerst even langs the patrol station omdat onze linkerband enorm slap was. Bij the patrol station vullen ze deze voor je, dus dat is makkelijk. Om iets voor 9 uur waren we op stage.

Ingrid en ik wilde graag een dag in de week stage lopen op een school en vorige week hebben we enkele scholen bezocht. Daar kwam uit dat we de Merryvale school het leukste vinden en denken dat we daar het meeste kunnen leren en van nut kunnen zijn voor de kinderen. Dus belde Lauren naar de school en sprak af met de fysiotherapeut (die we vorige week ook hadden gesproken) dat we een half uur later aanwezig zouden zijn.

Zelf had ik ingedachten dat we een gesprek zouden hebben en dat daarin besproken zou worden wat we zouden kunnen doen en wat ze van ons verwachten. Ik had niet verwacht dat we meteen een halve dag mee zouden draaien.

De fysiotherapeut liet ons 2 klassen zien, eentje met kinderen van 6 tot 8 jaar en eentje met kinderen van 9 tot 11 jaar. Ingrid mocht kiezen en ze koos de klas met de jongere kinderen, dus ging ik naar de oudere kinderen toe. Wat mij betreft prima en het is een leuke klas, ook is de lerares erg aardig en ze is enorm blij met mijn hulp.

In eerste instantie heb ik even met de lerares gepraat en toen ik binnen kwam was het net pauze voor de kinderen, dus heb ik ze een beetje leren kennen en met ze gespeeld. De meeste kinderen zitten in een rolstoel en enkele kunnen lopen. Er zitten trouwens 8 kinderen in de klas. Alle kinderen spreken Afrikaanse en enkele engels, dus dat is af en toe wel lastig maar ik kan ze meestal redelijk verstaan en of ze mij begrijpen is een tweede maar daar kom je niet zo goed achter omdat het niveau nogal laag is. De verdere dag tot een uur of 1 ben ik op de school geweest en bezig geweest met de kinderen. Ook ben ik een tijdje individueel bezig geweest met enkele kinderen.

De lerares vertelde dat ze graag wilde dat ik individueel met kinderen bezig zou zijn, met name op de computer en het leren van woordjes/alfabet. Ze vertelde dat van een van de jongens de ouders een maand geleden gescheiden zijn en hij nu heel ander gedrag vertoont dan voorheen. Graag wilde ze dat ik een oplossing voor dit probleem vond omdat ik een social worker ben. (Er wordt zeer regelmatig zo gereageerd als je verteld dat je social worker bent. Jij bent de social worker dus jij moet maar een oplossing zoeken) Oei, dacht ik, maar ik heb haar wel uitgelegd dat ik eerst de jongen wat meer wilde leren kennen en veel met hem zal gaan werken, maar of ik een oplossing wist/kan vinden weet ik niet. Natuurlijk ga ik wel mijn best doen, maar of ik echt een oplossing kan vinden weet ik niet.

Tegen 1 uur vertrok ik samen met Ingrid weer omdat we nog enkele dingen op kantoor moesten doen. De lerares vertelde nog dat ze het erg fijn vond dat ik gekomen was en uitzag naar de volgende maandag. Want we komen voortaan elke maandag naar Merryvale. Zelf vond ik het enorm leuk, veel leuker dan ik gedacht had. Het is leuk om de kinderen uit te dagen en nieuwe dingen te leren. De kinderen lachen veel en vinden veel leuk wat je doet. Wel ga ik nog wat moeite krijgen met de taal en met mijn geduld. Want deze kinderen snappen het niet altijd helemaal en jij snapt hen niet, maar ook dat komt wel goed. Het is een mooie uitdaging.

Op kantoor hebben we nog enkele dingen gedaan en overlegt met Lauren, waardoor we nu een enorme lijst van dingen te doen hebben. Nu is het zelfs zo dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen, maar dit is stukken beter dan 2 weken geleden waarbij ik helemaal niks te doen had. Dus hup aan het werk :)

's Avonds zijn we uit eten gegaan bij een leuk restaurantje midden in het centrum. Het is hier werkelijk zeer goedkoop, want je kunt hier een hoofdgerecht, nagerecht en drinken voor ongeveer 10 euro kopen. Het uit eten was erg gezellig en nu zit ik rustig op de bank mijn verhalen bij te werken en een nieuw filmpje te maken. Over een half uurtje ga ik lekker naar bed :) Slaap lekker en tot morgen.

Reacties

Reacties

Hanny

Leuk verhaal, schat. Klinkt druk, maar wel beter dan voorheen. Welterusten.
Kus, Mum

Maarten schilder

ik lees wel...


tismardagetwit ;-)

Heleen

Vera, leer toch lekker zuid-afrikaans...communiceert een stuk gemakkelijker, en het valt echt reuze mee....

Heleen

Opa Pieper

hoi Vera, dat lijkt me een goede manier om echt geconfronteerd te worden met de feitelijke problemen die zo een lerares elke dag heeft. Niks theorie maar 100% in het water gegooid worden en zwemmen dus !!! M.i. leer je daar zelf het meeste van. Volgens mij lijkt Arfikaans het meeste op brabands met weglating van t en d aan het einde van elk woord. Dus ikke vin nie da er grote probleme sijn (of iets dergelijks)
groetend
Opa P.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!