Vera in Zuid-Afrika

Naar de kerk & Paintballen

Vanochtend was het erg vroeg dag, aangezien we om 9 uur in de kerk moesten zijn. Anouk was uitgenodigd door een collega van haar stage. Bij Anouk komen wij wekelijks op stage omdat zij op de Northern Light School werkt, waar wij de meeste clienten hebben. Dus zo gezegd, zo gedaan stonden we om half 8 langs ons bed en waren we een uurtje later klaar om te vertrekken.

De kerk was genaamd de Evangelische Bijbel Kerk en lag niet ver van Walmer / Greenshieldspark vandaag. Het was een kwartiertje rijden. Het zag er niet echt als een kerk uit en dit komt omdat ze nog niet genoeg geld bij elkaar hadden om een kerk te kunnen bouwen. Daarom werden de diensten nu gehouden in een zaal.

De dienst begon met zingen. In eerste instantie waren de kinderen er ook bij, maar na een half uurtje moesten zij weg en werden zij ergens anders bezig gehouden. Na de liederen werd er gevraagd wie er jarig waren deze week en we zongen Happy Birthday voor deze mensen! Hierna werden er nog meer liederen gezongen en werden we voorgesteld. We moesten onze namen zeggen en ze waren enorm blij dat wij er waren.
Vervolgens moesten de kinderen weg en ging de dienst verder, alleen was dit volkomen gericht op de bijbel. Er werden stukken uit voorgelezen en een ander stuk werd uitgelegd. Apart om dit mee te maken, op een gegeven moment had ik echt t idee dat ze me probeerde te overtuigen dat ik in God moest geloven. Zo merkte ik, sorry voor de mensen die wel geloven, dat ik weinig met het geloof heb. Wel vond ik het enorm gaaf om een dienst in Zuid-Afrika mee te maken. Op het einde werden er nog meer liederen gezongen.
Je merkt dat het hele andere diensten zijn als in Nederland.

Vervolgens kwamen we thuis en hadden een aantal andere iets leuks gevonden om te doen, namelijk paintballen. Dit had nog nooit iemand gedaan, dus het was de moeite waard om te proberen en het voordeel was dat het 10 minuten rijden was van ons thuis.

Dus om 2 uur zaten we allemaal in de auto en hup daar waren we dan, klaar om te paintballen. In eerste instantie moesten we ons naam en handtekening op een verklaring zetten. Vervolgens mochten we allemaal een overal aantrekken, zodat onze kleren wat beschermd werden tegen de verf. Vervolgens kregen we allemaal een geweer, verfballen en een masker zodat we de verf niet in ons gezicht zouden krijgen.

Toen waren we klaar om te beginnen en mochten we het eerste veld op. DIt was een veld met alleen maar betonnen buizen waar we achter konden schuilen. Als je geraakt werd met een verfballetje dan moest je terug naar je post (het team was in 2e gedeeld en ieder had een eigen post aan de andere kant van het veld) en daar de palen aanraken. Vervolgens mocht je weer meedoen. Dit ging een tijdje zo door en ik werd een keer geraakt op mijn masker waardoor ik niks meer zag, dus hup mijn geweer omhoog (dan mochten ze niet op je schieten) en naar het mannetje buiten het veld, zodat hij mijn bril schoon kon maken.

Na een tijdje op dit veld gespeeld te hebben, gingen we naar een ander veld. Dit was een veld in het bos. Hier was het een stuk lastiger om mensen te zoeken en te raken, omdat er overal takken hingen en daar je balletjes op afkaatsen. Bij dit veld hadden ze andere regels, namelijk als je een balletje verf tegen je aan had gekregen dan moest je het veld verlaten en zo kon je zien welk team er wint.
Als laaste veld hadden we een veld vol met houten huisjes. Dit vond ik het leukste veld, maar ook wel moeilijk. We hebben hier 2 games op gespeeld en hierna waren alle verfballetjes op was het tijd om naar huis te gaan. Iedereen was erg moe en had last van zijn armen van het geweer vast houden. Deze was best zwaar, maar het was een gave ervaring.

Na een half uur waren we weer thuis en konden we allemaal lekker onder de douche, want het paintballen had wel wat inspanning gekost. Ik ben een tijdje op mijn kamer geweest, want had het even gehad en had even wat tijd alleen nodig. Je merkt dat het op een gegeven moment wel even veel is als je constant met z'n 8e op elkaars lip zit. Na een tijdje op mijn kamer gezeten te hebben ben ik naar de woonkamer gegaan en heb ik heerlijk zitten lezen tot dat we konden eten. Inmiddels heb ik mijn weblog weer bijgewerkt, al komen er binnekort nog enkele foto's op (Van Lia Schilder heb ik nog meer fotoruimte gekregen, dus voorlopig kan ik flink vooruit, aangezien ik nu 1000 foto's kwijt kan. Aan het begin van mijn reis had ik van Kees ook 200 foto's als fotoruimte gekregen.) Zo meteen ga ik mijn bed opzoeken, want ik ben toch aardig moe en morgen moeten we weer fit zijn om aan stage te beginnen. Dus slaap lekker ...

Reacties

Reacties

lia

Zo dit was toch eens een echt zondag vandaag! daar hoort een kerkbezoek bij en vooral het je uitleven met paintballen, ja die foto's lijken me leuk en dat moet dus wel lukken met zoveel fotoruimte ha ha gaat wel lukken tot februari denk ik. Ook leuk dat cricketspel bekijken.........jaaaaaaaaaaaaaaaaa en heel belangrijk af en toe even op jezelf zijn. Weer genoten van je verhalen gr. lia

eelco

wauw, dat is inderdaad echt een zondag zoals het hoort! wat fijn trouwens dat je wel even een plek hebt om alleen te zijn. dat kan inderdaad soms hard nodig zijn.

linda

ik wil dat ook wel eens proberen dat paintballen haha lijkt me kei leuk maar een mis in zuid afrika appart haha fijne vakantie verder !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!