Vera in Zuid-Afrika

Een avontuurlijke dag

Op woensdagochtend wordt het vuilnis opgehaald. Hier kennen ze geen kliko's of afval dat je moet scheiden, dus verzamelen we alles in vuilniszakken die we vervolgens langs de weg zetten. Dit hebben we vanochtend ook gedaan.

Vervolgens gingen Ingrid en ik de deur uit en liepen in de richting van de auto. Ineens zagen we een man en een vrouw bij onze vuilniszakken staan. Wat bleek, zij waren in onze vuilniszakken op zoek naar etenswaren en andere bruikbare spullen. Toen we eenmaal in de auto zaten en wegreden, zagen we dat ze wegliepen met een van onze vuilniszakken. Dit was een enorm rare ervaring, met name om te zien. Op zo'n moment wordt je met je neus op de feiten gedrukt en met name op het verschil tussen rijke en arme mensen en dat jij hier behoort tot de rijke mensen.

Na een kwartiertje waren we op stage, waarna we een half uur later naar een school voor gehandicapte kinderen vertrokken. Deze school zag er erg goed uit en je zag dat ze geen tekorte hadden op financieel gebied. We zijn in enkele klassen wezen kijken en het zag er erg leuk uit. Ook hebben we enkele uren met diverse kinderen gespeeld. We hebben met name met ballen (van allerlei formaten) gegooid en een huis met blokken gebouwd. Het was erg leuk om met deze kinderen te spelen en ze zijn enorm enthousiast. Bij enkele kinderen kon ik een lachje tevoorschijn toveren.

Hierna zijn we naar een 24 uurs opvang voor meervoudige gehandicapten vertrokken. Dit was schokkend om te zien. Er waren 4 grote zalen met op elke zaal een stuk of 40 clienten. Zij lagen in bedden die allemaal langs elkaar stonden. Sommige kinderen zaten op de grond of in een stoel. De meeste kinderen hadden dezelfde kleren aan. Verder werd er hun een dagprogramma geboden, maar het zag er zo raar uit en zo verschillend van Nederland. Je kunt de zalen vergelijken met de ziekenzalen uit de jaren 50. Zo oud en slecht onderhouden.

Vervolgens reden we terug naar ons kantoor en kwamen we onderweg werkzaamheden tegen. In Nederland trekken ze wegstrepen op de grond met een machine. Hier gebeurt dat met een emmertje verf en een verfroller op een lange stok. Erg apart om te zien.
Natuurlijk kwamen we ook weer vele mensen tegen die achter op de auto zaten en rustig aan het wachten waren tot ze op hun plaats van bestemming waren.

Op het kantoor hebben we nog wat gewerkt en zijn we bezig geweest voor school. We hebben o.a. een enorme lange mail naar Taco gestuurd. Hopelijk heeft hij binnekort even tijd om op onze mail te reageren. Ook hebben we met Lauren een gesprekje gehad over een verslag dat we voor school moeten maken. Dit kostte nog wel wat moeite, want een aantal woorden wisten we niet in het engels, zoals methode, methodiek en beleidsdocumenten. Het bleek dat Lauren helemaal nog nooit van een methode of methodiek gehoord had. Ze werken er ook niet echt mee binnen de organisatie. Het was een apart gesprek met veel gelach en rare woorden.

Eenmaal thuis, onderweg hadden we een insectensprai gehaald om van de kakkerlakken af te komen, zijn we op onze kamer tegen de plinten gaan spuiten met de sprai. Niet veel later kwamen er 5 kakkerlakken achteruit. Helaas niet allemaal kleine, maar na een paar minuten waren ze allemaal dood en konden we ze opruimen.

Ook heeft Ingrid gelukkig haar pinpas terug. Een jongen die ze kent uit Biezenmortel is gister aangekomen in PE en had haar pinpas en een ander fototoestel voor haar meegenomen. Dus nu hebben we voorlopig weer genoeg geld :) Hopelijk heb ik snel weer een nieuwe pincode. Volgens mij heb ik dit trouwens nog helemaal niet verteld. Afgelopen maandag gingen Ingrid en ik shoppen en we hadden niet zoveel geld meer, dus ging ik pinnen. Alleen toen ik aan het pinnen was, dacht ik mijn pincode te weten, maar dit bleek niet zo te zijn. Na 3 pogingen kreeg ik hem terug met een briefje erbij dat mijn pas geblokkeerd was. Dat was natuurlijk niet zo slim, want nu zitten we zonder pinpas. Het was erg hilarisch en heb van diverse mensen al andere benamingen gekregen, zoals muts.
Gelukkig heb ik ons mam gemachtigd en kan zij voor mij naar de Rabobank om een nieuwe pincode aan te vragen en mijn pas te deblokkeren.

Dus dat was de afsluiting van 2 leuke dagen :) Morgen gaan we weer naar de Northern Light School en hebben we een nieuwe intake, een vervolg gesprek met de client van dinsdag en een support group.

Reacties

Reacties

maarten

Lijkt me echt een rare gewaarwording om iemand je vuilnis te zien doorzoeken. Dan heeft zelfs de zwerver bij de AHhet hier nog goed.

Alleen maar muts....dat valt nog wel mee dan :)

Moeder van een muts

Tja, zijn moeders toch nog ergens goed voor ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!