Vera in Zuid-Afrika

Addo Elephant National Park

Vandaag is het alweer de 5de dag dat ik in Zuid-Afrika ben. Gister hadden Ingrid en ik besloten om naar het Addo Elephant National Park te gaan. De 2 dames, Talitha en Lindy, die gister aangekomen waren, wilde daar ook graag mee naar toe. Dus zo gezegd zo gedaan.

Vanochtend tegen 10 uur zijn we vertrokken naar het park. We zijn met onze auto gegaan, omdat Talitha nog niet in Zuid-Afrika durft te rijden (heeft pas 3 maanden haar rijbewijs) en Lindy had nog niet zoveel gereden, dus reden Ingrid en ik.

Helaas hadden we nog geen goede kaart en achteraf hadden we die wel nodig gehad. Want we wisten ongeveer wel de weg en hoopte dat het op een gegeven moment aangegeven zou staan. Natuurlijk moesten we eerst verkeerd rijden voordat we op de goede weg kwamen. We wisten dat we over de N2 moesten rijden en waren daar ook op gekomen, maar we waren de N2 de verkeerde kant op gereden. We reden richting Cape Town. Op een gegeven moment zijn we bij een bezinestation gaan vragen welke kant we op moesten en toen bleek dat we weer terug in de richting van PE moesten rijden.

Eenmaal in PE konden we het nog steeds niet vinden en zag ik een winkelcentrum. Daar ben ik in een apotheek/drogist de weg gaan vragen. Deze mensen waren heel aardig en een man die daar werkt heeft op de computer een uitdraai via google gemaakt zodat we een kaartje hadden en daarbij heeft hij de routebeschrijving opgeschreven. Hierna hadden we het zo gevonden en waren we op weg naar het Park.

Op een gegeven moment reden we op een weg waar verder helemaal niemand reed. De natuur en de omgeving was zo prachtig dat ik midden op de weg stopte zodat we foto's konden maken. Dat was enorm raar, want in Nederland zou je dat nooit kunnen. Behalve midden in de nacht.

Uiteindelijk waren we aangekomen in het park. Daar moesten we weer een formulier invullen en ondertekenen en even later waren we in het park. Als eerste kwamen we een schildpad tegen. Deze zat heel rustig langs de weg en liep af en toe een stukje verder.

Een stukje verder stonden er everzwijnen en die kwamen we vervolgens de volgende km's tegen. Enorm veel liepen deze er rond. Maar het mooie was dat er ook kleintjes bij waren. Op het einde van de tocht kwamen we ze ook tegen bij een waterplaats, waar ze rustig stonden te drinken. Dat was erg mooi om te zien.

Hierna kwamen we diverse reeen en herten tegen. Een aantal hadden grote geweien op. Maar op een gegeven moment wilde we graag wat grotere dieren zien en dat gebeurde want daar waren de olifanten. In eerste instantie waren ze heel ver weg, maar Ingrid duwde het gaspedaal even in en toen waren we er zo. Ze waren gigantisch en prachtig om te zien. Net voor de auto liepen er een paar over de weg en vervolgens kwamen er nog meer aan. Op een gegeven moment zaten we in de raamopeningen foto's te maken. Enorm gaaf, al lazen we later dat het verboden was om uit je raam te hangen en er een boete van 800 rand per persoon op stond. Maar goed .. dat hebben ze gelukkig niet gezien.

Later reden we verder en een stukje verder op kwamen we weer een olifant tegen. We bleven even stil staan en vervolgens kwamen er nog veel meer. Het was een hele groep van ongeveer 5 -10 olifanten inclusief kleintjes. Dat was enorm mooi om te zien, alleen waren we op een pad met allerlei struiken erom heen. Dus we konden geen kant op, dan maar aan de kant stil gaan staan. Want volgens ons was er ook een mannetjes olifant bij en deze stond alleen maar naar ons te kijken. We hebben enorm veel foto's gemaakt, maar het was heel eng. Want ze kwamen vervolgens onze richting op lopen en liepen op 10 cm langs onze auto. Ze waren zo enorm groot maar het was een prachtig gezicht om te zien. Alle olifanten kwamen een voor een langs gelopen inclusief de kleintjes.

Toen ze allemaal voorbij gelopen waren konden we verder rijden. Iedereen zat vol adrenaline en vond het zo gaaf wat we gezien hadden. Hierna zagen we nog wat andere dieren zoals een struisvogel, verschillende vogels en een soort ratjes.

Tegen half 6 moesten we helaas het park uit en zijn we naar huis gereden. Na ruim een uur waren we weer thuis. Het was een geweldige maar vermoeidende dag. Met name al het rond kijken.

Morgenochtend gaan Ingrid en ik kennis maken op onze stage en hopelijk ook wat dingen afspreken. 's avonds heeft Khaya een etentje geregeld en gaan we daarna op stap.

Hanny

Spannend! Mooie titel voor een boek: Vera tussen de wilde beesten. Of: Vera en andere wilde beesten. Kies maar uit. Je maakt wat mee op zo'n dag. Ik kan niet wachten om het ook te komen bekijken, maar ja ... eerst werken. Kus!

Maarten

Klinkt echt weer als een hele ervaring. Ik ben echt ontzettend benieuwd naar je nieuwe, mooie, foto's.

Kees

Wat een geweldige ervaring...lijkt me inderdaad heel spannend als je zo'n helde serie olifanten vlak langs je heen ziet lopen. Er is er geen een op de auto gestapt?
En een goede kaart wordt toch wel belangrijk. Hebben jullie geen routeplanner op jullie PC. Leuk die foto's er ook bij. Is het overigens geen wrattenzwijn in plaast van een everzwijn?
Ben heel benieuwd naar jullie kennismaking met de stage. Maar dat horen we morgen vast wel. Veel pleizier en succes morgen

Hans en Heleen

Hoi,

Fantastisch !! Alleen, daar bén ik weer, met de preek van de week, ( alsof ik alleen overal de gevaren van zie, maar het is echt zó...) ...Kijk uit je doppen bij olifantenmama's met kleintjes ! Kees vraagt zich af of er geen op je auto is gestapt, maar dat gebeurt dus. Als mama haar jongen bedreigd voelt, gaat ze vol in de aanval. Goede kooiconstructie in de auto die daar tegen kan.....

Heleen

maarten

@heleen 04:59 en dan al achter de computer?

Kees

Ik sluit me wel bij Heleen aan ...mijn vraag over het stappen op de auto was ook bedoeld als een kleine waarschuwing....
We genieten van je verhalen. Hebben ondertussen ook bij je huisgenoten al een mooie foto van jou ontdekt..dus geef maar door dat wij hun sites ook volgen - groet